Mediální gramotnost seniorů
Název práce v češtině: | Mediální gramotnost seniorů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Media Literacy of Elderly People |
Klíčová slova: | média|mediální gramotnost|senioři|mediální vzdělávání|úroveň mediální gramotnosti|rozvoj mediální gramotnosti |
Klíčová slova anglicky: | media|media literacy|elderly|media education|level of media literacy|development of media literacy |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 11.09.2019 |
Datum zadání: | 11.09.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.05.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 14.06.2021 14:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat tématem mediální gramotnosti seniorů. Cílem práce bude analyzovat možnosti měření úrovně mediální gramotnosti s přihlédnutím na specifika seniorské populace a identifikovat možnosti rozvoje této populace v oblasti mediální gramotnosti v České republice. V úvodních kapitolách budou vymezena ústřední témata, tj. média, mediální gramotnost, možnosti rozvoje mediální gramotnosti, specifika seniorské populace a možnosti měření úrovně mediální gramotnosti. Cílem empirického šetření bude analyzovat výzkumy úrovně mediální gramotnosti seniorů v České republice. Pro práci s daty budou analyzovány výzkumy realizované mezi léty 2016–2020, které se explicitně zaměřují na seniorskou populaci či na populaci dospělých, mezi které lze na základě vymezení výzkumů zařadit také seniorskou populaci.
Předběžná struktura práce: 1 Mediální gramotnost 1.1 Modely a koncepty mediální gramotnosti 1.2 Faktory ovlivňující úroveň mediální gramotnosti 1.3 Mediální výchova a mediální vzdělávání 2 Oblasti mediální gramotnosti 2.1 Mediální obsahy 2.2 Vliv a působení médií 2.3 Kontrola médií 3 Možnosti měření úrovně mediální gramotnosti seniorů 3.1 Nástroje umožňující měření úrovně mediální gramotnosti 3.2 Specifika seniorské populace 4 Možnosti rozvoje úrovně mediální gramotnosti seniorů v České republice 4.1 Instituce podporující rozvoj mediální gramotnosti 4.2 Projekty a programy rozvoje mediální gramotnosti 5 Empirické šetření – Analýza výzkumů úrovně mediální gramotnosti seniorů v České republice |
Seznam odborné literatury |
BRDIČKA, Bořivoj. Jak definovat digitální gramotnost? In: RVP: Metodický portál [online]. 2015 [vid. 2019-04-23]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/20549/JAK-DEFINOVAT-DIGITALNI-GRAMOTNOST.html/.
CELOT, Paolo.Study onAssessmentCriteriaforMediaLiteracyLevels[online]. Brusel: EAVI, 2009 [vid. 2019-04-30]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/assets/eac/culture/library/studies/literacy-criteria-report_en.pdf. IFLA.Media andinformationliteracyrecommendations[online]. Haag: IFLA, 2011. [vid. 2019-04-30].Dostupné z: https://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/media-info-lit-recommend-en.pdf. JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3. JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-287-4. JIRÁK, Jan a Radim WOLÁK,eds. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007. ISBN 978-80-86212-58-6. LOPES, Paula,PetríciaCOSTA, Luisa ARAUJO a Patrícia ÁVILA.Measuringmedia andinformationliteracyskills:Constructionofa test.Communications[online]. 2018, 43(4) [vid. 2020-06-05]. ISSN 1613-4087. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/322918238_Measuring_media_and_information_literacy_skills_Construction_of_a_test. NIKOLTCHEV, Susanne.Mappingofmedialiteracypracitisesandactionsin EU-28[online].Strasburg:EuropeanAudiovisualObservatory, 2016 [vid. 2019-05-14]. ISBN 978-92-79-64401-6. Dostupné z DOI: 10.2759/111731. POTTER, James W. Medialiteracy. Los Angeles: SAGEPublications, 2008. ISBN 978-1-4129-5875-2. RADA PRO ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ.Stav mediální gramotnosti v ČR: Výzkum úrovně mediální gramotnosti obyvatelstva nad 15 let[online]. Praha: RRTV, 2011 [vid. 2019-10-31]. Dostupné z:https://www.rrtv.cz/cz/static/prehledy/medialni-gramotnost/vysledky-studie-15-plus.pdf. RADA PRO ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ.Mediální gramotnost ohrožených skupin: senioři, etnické a národnostní menšiny a vybrané aspekty mediální gramotnosti[online]. Praha: RRTV, 2016 [vid. 2019-04-30]. Dostupné z: https://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2016-medialni_gramotnost_FINAL.pdf. SAK, Petr a Jiří MAREŠ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0. ŠIMONÍK, Pavel a Jan BURIANEC.Mediální gramotnost[online]. Praha:Stemmark, 2018 [vid. 2019-06-11]. Dostupné z: https://ct24.ceskatelevize.cz/sites/default/files/2221556-vyzkum_mg_konferencemsmt_ct_fin.pdf. ZADRAŽILOVÁ, Iva. InformationLiteracyofElderlyPeople: BridgingtheDigital Gap [online]. In: EuropeanConferenceon InformationLiteracy: 18. 9. 2017. [vid. 2019-04-30] Cham: Springer, 2017, s. 545–554. ISBN 978-3-319-74333-2. Dostupné prostřednictvím Reaserchgatez: DOI: 10.1007/978-3-319-74334-9_56. |