Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv vzdělávání dospělých na sociální status a vzdělanostní reprodukci v České republice
Název práce v češtině: Vliv vzdělávání dospělých na sociální status a vzdělanostní reprodukci v České republice
Název v anglickém jazyce: Influence of Adult Education on Social Status and Educational Reproduction in the Czech Republic
Klíčová slova: vzdělávání dospělých|sociální nerovnosti|vzdělanostní nerovnosti|sociální status|vzdělanostní reprodukce
Klíčová slova anglicky: adult education|social inequalities|educational inequalities|social status|educational reproduction
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Martin Sycha, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.09.2019
Datum zadání: 11.09.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.07.2021
Datum a čas obhajoby: 08.09.2021 15:00
Datum odevzdání elektronické podoby:28.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je analyzovat, zda a jakým způsobem účast ve vzdělávání v dospělosti ovlivňuje sociální status jedince a intragenerační vzdělanostní reprodukci v České republice. Práce se bude nejdříve zabývat přínosy vzdělávání dospělých, které jsou deklarovány v mezinárodních dokumentech UNESCO, OECD a EU a národních dokumentech, včetně jejich kritické reflexe. Pozornost bude následně zaměřena na provázanost sociálních nerovností s nerovnostmi ve vzdělávání, a se zaměřením na nerovnosti v přístupu ke vzdělávání dospělých. Stěžejní část diplomové práce se bude zabývat aktuální situací v České republice z hlediska intragenerační vzdělanostní reprodukce a vlivu vzdělávání dospělých na sociální status jedince. Nejprve bude analyzována vzdělanostní úroveň dospělé populace s využitím dat výzkumu Labour Force Survey. Poté bude analyzována intragenerační vzdělanostní reprodukce, tedy jak úspěšnost v počátečním vzdělávání koreluje s účastí ve vzdělávání dospělých, a to na základě dat výzkumů Labour Force Survey a Adult Education Survey. Nakonec bude analyzována korelace účasti ve vzdělávání dospělých se sociálním statusem těchto participantů, s cílem zjištění, kdo jsou účastníci vzdělávání dospělých a jak jejich účast koreluje s pozicí na trhu práce. Data budou získávána z relevantních odborných zdrojů a z výzkumů Adult Education Survey a zejména PIAAC.

Struktura práce

1 Význam vzdělávání dospělých pro současnou společnost
1.1 Charakteristika vzdělávání dospělých
1.2 Deklarace významu vzdělávání dospělých v mezinárodních a národních dokumentech
1.3 Kritická reflexe přístupů mezinárodních organizací ke vzdělávání dospělých
2 Provázanost sociálních nerovností s nerovnostmi ve vzdělávání
2.1 Sociální nerovnosti ve společnosti
2.2 Vzdělání jako zdroj sociálních nerovností
2.3 Nerovnosti v přístupu ke vzdělávání dospělých
3 Analýza intragenerační vzdělanostní reprodukce a vlivu vzdělávání dospělých na sociální status jedince v České republice
3.1 Vzdělanostní úroveň dospělé populace
3.2 Intragenerační vzdělanostní reprodukce
3.3 Vliv participace ve vzdělávání dospělých na sociální status jedince a jeho postavení na trhu práce
Seznam odborné literatury
ANÝŽOVÁ Petra a Jiří VEČERNÍK, eds. Vzdělání, dovednosti a mobilita: zaměstnání a trh práce v České republice a evropských zemích. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4294-9.

BECK, Ulrich. Riziková společnost: na cestě k jiné moderně. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2018. Post. ISBN 978-80-7419-267-8.

BENEŠ, Milan. Idea vzdělávání v dnešní společnosti. Praha: Eurolex Bohemia, 2002. Andragogika. ISBN 80-86432-40-8.

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. Studium. ISBN 80-7178-216-5.

BOURDIEU Pierre a Jean-Claude PASSERON. Reproduction in Education, Society and Culture. London: Sage Publications, 1990. ISBN 978-0-8039-8320-4.

BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3.

ČSÚ. Vzdělávání dospělých v České republice: výstupy z šetření Adult Education Survey 2016. Praha: Český statistický úřad, 2018. ISBN 978-80-250-2836-0.

EVROPSKÁ KOMISE. Memorandum o celoživotním učení [online]. Evropská komise, 2000 [vid. 2019-08-15]. Dostupné z:http://www.nvf.cz/archiv/memorandum/obsah.htm.

HAMPLOVÁ, Dana a Tomáš KATRŇÁK, eds. Na vzdělání záleží: jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2018. Sociologická řada. ISBN 978-80-7325-457-5.

KALENDA, Jan a Ilona KOČVAROVÁ. Proměny bariér ke vzdělávání dospělých v České republice: 2005–2015. Studia paedagogica. 2017, 22(3), s. 69–89. ISSN 1803-7437.

KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. Studie. ISBN 80-86429-29-6.

KELLER, Jan a Lubor TVRDÝ. Vzdělanostní společnost?: chrám, výtah, pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86429-78-6.

KOPECKÝ, Martin. Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou: politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013. ISBN 978-80-7308-493-6.

LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1677-5.

MATĚJŮ, Petr et al. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-032-2.

PRŮCHA, Jan. Česká vzdělanost: multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-675-4.

SIMONOVÁ, Natalie. Vzdělanostní nerovnosti v české společnosti: vývoj od počátku 20. století do současnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2011. ISBN 978-80-7419-070-4.

STRAKOVÁ, Jana et al. Předpoklady úspěchu v práci a v životě: výsledky mezinárodního výzkumu dospělých OECD PIAAC. Praha: Dům zahraniční spolupráce, 2013. ISBN 978-80-87335-53-6.

MŠMT. Strategie celoživotního učení ČR. Praha: MŠMT, 2007. ISBN 978-80-254-2218-2.

OECD. OECD Employment Outlook 2019: The Future of Work [online]. Paris: OECD, 2019 [vid. 2019-08-25]. Dostupné z:https://www.oecd-ilibrary.org/employment/oecd-employment-outlook-2019_9ee00155-en.

UNESCO. 4 GLOBAL REPORT ON ADULT LEARNING AND EDUCATION: LEAVE NO ONE BEHIND: PARTICIPATION, EQUITY AND INCLUSION [online]. Hamburg: UNESCO Institute for Lifelong Learning, 2019. ISBN 978-92-820-1233-8. Dostupné z: http://uil.unesco.org/system/files/grale_4_final.pdf.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK