Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Barokní taneční notace podle Feuilletovy Choregraphie, ou l'art de décrire la dance
Název práce v češtině: Barokní taneční notace podle Feuilletovy Choregraphie, ou l'art de décrire la dance
Název v anglickém jazyce: Baroque Dance Notation according to Feuillet's Choregraphie, ou l'art de décrire la dance, par caracteres, figures et signes démonstratifs
Klíčová slova: Barokní tanec|Chorégraphie|Feuilletova taneční notace|La belle danse
Klíčová slova anglicky: Baroque Dance Notation|Chorégraphie|La belle danse
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav románských studií (21-URS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Záviš Šuman, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 04.09.2019
Datum zadání: 04.09.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 09.09.2019
Datum a čas obhajoby: 09.09.2020 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:04.08.2020
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Radka Mudrochová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci se budu zabývat nejstarším způsobem grafického (tedy nikoliv pouze slovem) zápisu tance – tak zvanou Feuilletovou taneční notací. Osvětlím okolnosti vzniku notace, její základní principy, způsob jejího zápisu a čtení, literárně-historický význam a její pozdější recepci. Jádro práce bude tvořit překlad částí Feuilletova stěžejního díla Choregraphie, ou l’art de décrire la dance, která je vedle Rameaua obecně považovaná za základní příručku pro popis notace. Právě z Feuilleta později vycházeli další autoři. Dílu se budu věnovat samozřejmě i po „literární“ a jazykové stránce. Za pozornost stojí na příklad rozdíly mezi jednotlivými vydáními.
Ve druhé části práce nastíním, jakým způsobem byl tanec – jenž můžeme dnes rekonstruovat mimo jiné právě díky Feuilletově notaci – inscenován ve vybraných dramatech na dvoře Ludvíka XIV. a jakou v nich plnil funkci.
Seznam odborné literatury
Primární literatura (zdroje)
FEUILLET, Raoul Auger. Choregraphie, ou l'art de décrire la dance, par caracteres, figures et signes démonstratifs [online]. Paris: Auteur, Michel Brunet, 1700 [cit. 2018-04-21]. URL:
FEUILLET, Raoul Auger. Choregraphie ou l ' art de décrire la dance, par caracteres, figures et signes démonstratifs [online]. 2. Paris: Auteur, Michel Brunet, 1701 [cit. 2018-04-21].
URL:
FEUILLET, Raoul Auger – DEZAIS, Jacques. Chorégraphie ou l ' art de d ' écrire la dance par caracteres, figures et signes desmonstratifs [online]. 3. Paris: s.r Dezais, 1713 [cit. 2018-04-21].
URL:
RAMEAU, Pierre. Le maître à danser [online]. 1. Paris: Jean Villette, 1725 [cit. 2019-08-23]. URL:
WEAVER, John. Orchesography. Or, the art of dancing by Characters and Demonstrative figures. [online]. London: H. Meere, 1706 [cit. 2018-04-26]. URL:
Sekundární literatura
BRODSKÁ, Božena. Vybrané kapitoly z dějin baletu. Praha: Hudební fakulta Akademie múzických umění, 2000.
BRODSKÁ, Božena. Zdivadelnění tance v renesanci a baroku. Taneční listy 4/1999, s. 12-13.
DOLEŽALOVÁ, Kateřina. Tanec v době renesance – umění či pouhá kratochvíle? In: ROUSOVÁ, Andrea (ed.). Tance a slavnosti 16.-18. století. Praha: Národní galerie, 2008. s. 53-66.
FEJTOVÁ, Olga, ed. et al. Barokní Praha – barokní Čechie 1620–1740: sborník příspěvků z vědecké konference o fenoménu baroka v Čechách, Praha, Anežský klášter a Clam-Gallasův palác, 24.-27. září 2001. Praha: Scriptorium, 2004.
FRANKO, Mark. Dance as text: ideologies of the baroque body. 2. New York: Oxford University Press, 2015.
HARRIS-WARRICK, Rebecca. Dance and Drama in French Baroque Opera. Cambridge: University Press, 2016.
HILTON, Wendy. Dance of Court and Theater: The French Noble Style 1690-1725. Pendragon Press, 1991.
KAZÁROVÁ, Helena. Baroko plné tance. In: Taneční listy 5/1999, s. 14-15.
KAZÁROVÁ, Helena. Doba tančících králů. In: ROUSOVÁ, Andrea (ed.). Tance a slavnosti 16.-18. století. Praha: Národní galerie, 2008. s. 69-79.
KAZÁROVÁ, Helena. Feuilletova taneční notace jako prostředek pro rekonstrukci, analýzu a zápis tanců ve stylu 18. století. In: Tanec, záznam, pohyb. Etnologický ústav AV ČR, Praha 2004.
KAZÁROVÁ, Helena. Barokní balet ve střední Evropě. Praha: AMU, 2008.
KAZÁROVÁ, Helena. Barokní taneční formy. Praha: AMU, 2005.
KRÖSCHLOVÁ, Eva. Dobové tance 16. až 19. století. Praha: SPN, 1981.
LANCELOT, Francine. Écriture de la danse le système Feuillet. In: Ethnologie française. 1(1):29-58; G.-P. Maisonneuve et Larose, 1971. Language: French, Databáze: JSTOR Journals.
MAZOUER, Charles. Molière et ses comédies-ballets. Paris: Honoré Champion, 2006.
SADIE, Julie Anne. France: Paris and its Environs. In: SADIE, Julie Anne (ed.). Companion to Baroque Music. New York: Oxford University Press, 2002, s. 91-147.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK