Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Filmový divák a filmová kultura ve Velvarech
Název práce v češtině: Filmový divák a filmová kultura ve Velvarech
Název v anglickém jazyce: Film Audience and Film Culture in the City of Velvary
Klíčová slova: kino|Velvary|divák|filmový program|historie
Klíčová slova anglicky: cinema|Velvary|audience|film program|history
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: Mgr. MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.07.2019
Datum zadání: 10.07.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 16.07.2019
Datum a čas obhajoby: 05.09.2019 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:12.08.2019
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Ivan Klimeš
 
 
 
Zásady pro vypracování
Vymezení tématu:Středobodem práce je městské kino Velvary. Význam této kulturní instituce je možné popsat převážně na základě rozhovorů s pamětníky, kteří kino navštěvovali. I přesto, že kino bylo uzavřeno teprve dvě desetiletí nazpět, nežije již žádný ze zaměstnanců kina. To je zapříčiněno tím, že řadoví zaměstnanci, potažmo ředitelé se příliš neměnili a v době uzavření kina již byli v důchodovém věku. Rozhovory jsou proto zaměřeny na diváky, kteří kino navštěvovali. Část písemných pramenů se dochovala přímo v budově kina a nikdy nebyla prozkoumána, jsem tedy první, kdo jich využívá. Nyní se materiály nacházejí v městském muzeu ve Velvarech. Vzhledem k tomu, že se drtivá většina dokumentů týká 70. až 90. let, je toto období zkoumáno nejvíce. Jedním z cílů bakalářské práce je analýza filmového diváka ve Velvarech a jeho zasazení do fenoménu filmového diváctví a chození do kina. Vzhledem k tomu, že místní kino již téměř dvacet let není v provozu, cítím potřebu zjistit, jaký mají místní obyvatelé postoj k absenci kdysi tak populární městské kulturní instituce a jak se staví k budoucnosti filmového promítání ve městě. Jádrem této části je analýza maloměstského diváka jako takového formou dotazníku. Dotazník jsem rozdělil na dvě části. První má za úkol identifikovat, jaký vůbec v současnosti místní divák je. Druhá část se dotazuje na divákův vztah k velvarskému kinu. Cílem práce je zjistit, jak obyvatelé konkrétního třítisícového města vnímají filmové médium, jaké mají návyky, zda je pro ně stále ještě aktuální návštěva kina, které jiné služby pro zhlédnutí filmů případně využívají. Bakalářské práce má dvě roviny, historickou a sociologickou.
Stav bádání:Zásadní pro vznik práce této práce jsou rozhovory s pamětníky, kteří kino navštěvovali. Proběhl výzkum písemných dokumentů dochovaných v budově kina a rešerše literatury týkající se filmového diváka jako takového. Stejně tak bylo provedeno dotazníkové šetření a dochází k jeho vyhodnocování. Proběhla rešerše historických pramenů v archivních institucích, kterých je bohužel kritický nedostatek. Státní okresní archiv Kladno nearchivuje ve zpracovaných fondech žádné dokumenty týkající se kina. Nezpracované fondy jsou v drtivé většině nepřístupné.
Seznam odborné literatury
Literatura a prameny:
Prameny:
· Městské muzeum Velvary – nezpracovaný fond Kino Velvary
· Rozhovory s pamětníky

Literatura:
· Lucie Česálková, Kino na vícero použití, Iluminace 20, 2008, č. 1, s. 127-142.
· Anthony Giddens, Sociologie. Praha: Argo 2013, 1052 s.
· Keith F. Punch, Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál 2008, 152 s.
· Miroslav Disman, Jak se vyrábí sociologická znalost, Praha: Karolinum 2011, 372 s.
· Ian Christie, Audience, Amsterdam 2012, 332 s.
· Kathryn Fuller-Seeley, Hollywood in the Neighborhood: Historical Case Studie sof Local Moviegoing, University of California Press 2008, 276 s.
· Mark Jancovich – Lucy Faire – Sarah Stubbings, The Place of the Audience: Cultural Geographies of Film Consumption, BFI 2003, 281 s.
· Annette Kuhn, An Everyday Magic: Cinema and Cultural Memory, I. B. Tauris 2002, 232 s.
· Emilie Altenloh, A Sociology of the Cinema: the Audience, Screen 42, 2001, č. 3, 249-293.
· Ivo Pondělíček – Karel Morava, Proměny filmového hlediště v ČSR (1966-1968), Praha: Český filmový ústav 1969, 98 s.
· Ivo Pondělíček – Karel Morava, Hlediště 60. let a jeho budoucí podoba, Filmový sborník historický 4, s. 157-160.
· Karel Morava – Ivo Pondělíček, Proměny filmového hlediště v ČSSR. Praha: Československý filmový ústav 1966, 66 s.
· Karel Morava, Filmové obecenstvo dnes a zítra. Praha: Filmový ústav 1966, 159 s.
· Karel Morava, Filmový divák. Praha: Ústřední půjčovna filmů 1961, 88 s.
· Oľga Gyárfášová, Slovenský filmový divák, Bratislava: SFÚ 2004, 54 s.
· Václav Stříteský a kol., Čeští návštěvníci kin z pohledu filmového marketingu, Iluminace 25, 2013, č. 2, s. 33-50.
· Karel Čada – Jan Hanzlík, Film a sociologie, Iluminace 22, 2010, č. 4, s. 71-72.
· Tomáš Čížek, Empirická sociologie filmu v Československu do roku 1989, Iluminace 22, 2010, č. 4, s. 91-105.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK