Transformativní učení z pohledu účastníků zážitkového vzdělávání
Název práce v češtině: | Transformativní učení z pohledu účastníků zážitkového vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Transformative Learning from the Perspective of Participants of Experiential Education |
Klíčová slova: | zážitkové vzdělávání|Kolbův cyklus učení|transformativní učení|Mezirow|reflektivní učení|perspektivní transformace |
Klíčová slova anglicky: | experiential education|Kolb´s learning cycle|transformative learning|Mezirow|reflective learning|perspective transformation |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 04.07.2019 |
Datum zadání: | 04.07.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.08.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2020 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce pojednává o transformativním učení v souvislosti se zážitkovým vzděláváním dospělých. Podstatou transformativního učení je změna dosavadního uvažování a transformace dříve nabytých poznatků. Cílem práce je identifikovat, jaké dopady v interpretaci zkušeností účastníků přinášejí zážitkové programy využívající transformativní přístup k učení. Práce se bude nejprve zabývat zážitkovým vzděláváním, teoretickými přístupy založenými na práci se zážitkem a konkrétními formami, jež mohou být využity při realizaci zážitkového vzdělávání. Vzhledem k zaměření práce na účastníky vzdělávacího programu bude věnována pozornost také dospělým účastníkům vzdělávacího procesu a jejich psychologickým specifikům. Následně se práce bude zabývat problematikou transformativního učení, jeho původním vymezením i současným pojetím. Navazující kapitola bude mít podobu empirického šetření realizovaného kvalitativní cestou v organizaci nabízející zážitkové programy pro veřejnost. Prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s deseti vybranými účastníky zážitkových programů budou zjišťovány reflektované dopady v interpretaci jejich dříve nabytých zkušeností. Předběžná struktura práce: 1 Zážitkové vzdělávání 1.1 Teoretická východiska zážitkového vzdělávání 1.2 Přístupy k zážitkovému vzdělávání 1.3 Formy zážitkového vzdělávání 1.4 Role lektora zážitkových programů 2 Dospělý jako účastník vzdělávacího procesu v kontextu teorie transformativního učení 2.1 Specifika vzdělávání dospělých 2.2 Psychologická specifika dospělých účastníků vzdělávacího procesu 3 Teorie transformativního učení 3.1 Původní a současné vymezení transformativního učení 3.2 Charakteristika transformativního učení 3.3 Transformace zážitkem 4 Empirické šetření: Reflexe dopadů na účastníky zážitkových programů využívajících transformativní přístup k učení |
Seznam odborné literatury |
BEARD, Collin a John P. WILSON. Experiential Learning: a Handbook for Education, Training and Coaching. London: Kogan Page, 2013. ISBN 978-07-494-6765-4. CRANTON, Patricia. Understanding and Promoting Transformative Learning: A Guide Theory and Practice [online]. Virginia: Stylus Publishing, LLC, 2016 [vid. 2019-06-04]. ISBN 978-16-203-6412-3. Dostupné z: http://eds.b.ebscohost.com/eds/ebookviewer/ebook/bmxlYmtfXzEyNzA0MzhfX0FO0?sid=5d18276e-454b-4643-b3ae-0d198242ad53@pdc-vsessmgr02&vid=4&format=EB&rid=17. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Teorie transformativního učení (se) dospělých. Studia paedagogica. 2012, 17(1), s. 59–74. ISSN 1803-7437 . Dostupné z: https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studiapaedagogica/article/viewFile/305/423. HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2. FRANC, Daniel, Daniela SOBKOVÁ ZOUNKOVÁ a Andy MARTIN. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1701-9. ILLERIS, Knud. Contemporary Theories of Learning: Learning Theorists... in their Own Words. Second edition. New York: Routledge, 2018. ISBN 978-11-385-5048-3. ILLERIS, Knud. Transformative Learning and Identity. London: Taylor & Francis Group, 2014. ISBN 978-0-415-83890-0. JARVIS, Peter. Towards a Comprehensive Theory of Human Learning: Lifelong Learning and the Learning Society. London: Routledge, 2006. ISBN 978-04-153-5541-4. KIRCHNER, Jiří. Psychologie prožitku a dobrodružství: pro pedagogiku a psychoterapii. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2562-5. MEZIROW, Jack. Learning as Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Progress. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 2000. ISBN 978-0-787-94845-0. MEZIROW, Jack a Edward W. TAYLOR. Transformative Learning in Practise: Insights from Community, Workplace, and Higher Education. San Francisco: Jossey-Bass, 2009. ISBN 978-0-470-25790-6. REITMAYEROVÁ, Eva a Věra BROUMOVÁ. Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0988-1. ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. Praha: Grada, 2010. Psyché. ISBN 978-80-247-3133-9. SVATOŠ, Vladimír a Petr LEBEDA. Outdoor trénink: pro manažery a firemní týmy. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0318-1. |