Inkluzivní vzdělávání v komunitní škole Jeden Strom
Název práce v češtině: | Inkluzivní vzdělávání v komunitní škole Jeden Strom |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Inclusive education at the Jeden Strom community school |
Klíčová slova: | inkluze|integrace|individualizace|komunitní škola|alternativní vzdělávání|klima školy|domácí vzdělávání|žáci se speciálními vzdělávacími potřebami|komunikace|školní úspěšnost žáka|socializace |
Klíčová slova anglicky: | inclusion|integration|individualization|community school|alternative education|school climate|home education|pupils with special educational needs|communication|pupil's school success|socialization |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 28.06.2019 |
Datum zadání: | 28.06.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.07.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2019 13:30 |
Odevzdaná/archivovaná: | archivovaná |
Oponenti: | PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato bakalářská práce se zabývá otázkou subjektivně vnímané úspěšnosti inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v konkrétní malé komunitní škole z pohledu žáků, jejich rodičů a pedagogických pracovníků této školy. Cílem práce je zmapovat filozofická východiska, principy a metody individualizovaného vzdělávání a komunitní výchovy v komunitní škole Jeden strom a jejich realizace a výstupy v praxi. Práce má teoreticko-emprický charakter. Teoretická část práce se zabývá faktory ovlivňujícími proces inkluze, systémem současného alternativního školství a podrobněji nás seznamuje s komunitní školou Jednoho stromu. Empirická část je vedena formou kvalitativního výzkumu, který se opírá zejména o případové studie a polostrukturované rozhovory. Jako pomocné metody bylo využito pozorování a dotazníkového šetření. |
Seznam odborné literatury |
AUGER, Marie-Thérèse. Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0. BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3. ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložila Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0. GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. Edukace (Hanex). ISBN 978-80-7409-010-3. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6. HOLT, John Caldwell. Proč děti neprospívají. Vyd. 2., (V nakladatelství Stehlík 1.). Volary: Stehlík, 2003. ISBN 80-902707-6-X. JEDLIČKA, Richard, ed. Teorie výchovy-tradice, současnost, perspektivy. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2412-9. JEŽEK, Stanislav, ed. Psychosociální klima školy. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-13-6. LAUERMANN, M. Jak budovat a posilovat komunitní rozměr školy. In Vedení školy v praxi. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2002. LAUERMANN, M. Ověření standardů kvality komunitní školy – dílčí výsledky mezinárodního projektu. Metodický portál RVP [online]. 14. 3. 2011 [cit. 2019-06-20]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/10473/overeni-standardu-kvality-komunitni-skoly-dilci-vysledky-mezinarodniho-projektu.html/ LAUERMANN, M. Uzavřená škola je na vše sama [autor interview] Lachmann, J. Moderní vyučování, 2013. 19 (2), 3-4. LAUERMANN, M., et al. Analýza připravenosti prostředí v ČR a možností rozvoje komunitních škol. Praha: MŠMT, 2008. LORENZOVÁ, J. 2001a. Komunita a její role v občanské společnosti. In KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. (eds.), Prostředí, člověk, výchova. Brno: Paido, 2001, 119-125. LORENZOVÁ, J. 2001b. Komunitní vzdělávání a komunitní škola. In KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. (eds.), Prostředí, člověk, výchova. Brno: Paido, 2001, 129-135. LORENZOVÁ, J.; PÁVKOVÁ, K. Koncept komunitní školy v soudobém pedagogickém diskurzu. In Perspektivy sociální pedagogiky v 21. století. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014, 179-199. POHNĚTALOVÁ, Yveta. Vztahy školy a rodiny: případové studie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-626-1. RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. V Brně: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6. SCHOPLER, Eric, Robert Jay REICHLER a Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami: příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 2. Přeložil Miroslava JELÍNKOVÁ, přeložila Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-898-2. VIK, Vladislav. Jak zavést komunitní vzdělávání do školy. Praha: Nová škola, 2007. ISBN 978-80-903631-6-8. VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6311-2. |