Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj znakování pomocí aplikované behaviorální analýzy u jedinců s poruchou autistického spektra
Název práce v češtině: Rozvoj znakování pomocí aplikované behaviorální analýzy u jedinců s poruchou autistického spektra
Název v anglickém jazyce: Development of signing using applied behavior analysis in individuals with autism spectrum disorder
Klíčová slova: Poruchy autistického spektra|rozvoj komunikace|manuální znaky|znakování u PAS|aplikovaná behaviorální analýza
Klíčová slova anglicky: Autism Spectrum Disorder|Developing communication|Manual signs|Signing in ASD|Applied Behavior Analysis
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 27.06.2019
Datum zadání: 27.06.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.07.2019
Datum a čas obhajoby: 01.09.2021 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:25.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 01.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je představit, jak mohou být využívány znaky při komunikaci s nevokálními jedinci s poruchou autistického spektra. Práce bude popisovat rozvoj znakování jako funkční komunikační metody, kdy jsou k nácviku využity poznatky z oblasti aplikované behaviorální analýzy.

Obsahem literárně přehledové části bude představení principů aplikované behaviorální analýzy a jejich využití při výuce znaků u jedinců s poruchou autistického spektra.

V práci bude navržen výzkum mapující, jak se nevokální jedinci s poruchou autistického spektra učí znakům ve funkční komunikaci – při žádosti o preferované předměty. V další části bude návrh zaměřen na zjištění, jak rodiče jedinců s poruchou autistického spektra vnímají rozvoj komunikace a zda naučené znaky využívají. Výsledky mohou přispět psychologické a speciálně pedagogické poradenské praxi a k obohacení rodičovských postupů při výchově dětí s poruchou autistického spektra.
Seznam odborné literatury
Barbera, M. L., & Rasmussen, T. (2007). The verbal behavior approach: how to teach children with autism and related disorders. Philadelphia Pa.: Jessica Kingsley Publishers.

Bartman, S., & Freeman, N. (2003). Teaching Language to a two-year-old with autism. Journal On Developmental Disabilities, 10, 47-53.

Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2014). Applied behavior analysis (Second edition). Harlow: Pearson.

Scattone, D., & Billhofer, B. (2008). Teaching sign language to a nonvocal child with autism. The Journal of Speech and Language Pathology & Applied Behavior Analysis ,3(1), 78-85.

Thorová, K. (2012). Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha (Vyd. 2). Praha: Portál.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK