Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Role veřejných knihoven v rozvoji digitální gramotnosti
Název práce v češtině: Role veřejných knihoven v rozvoji digitální gramotnosti
Název v anglickém jazyce: The Role of Public Libraries in Development of Digital Literacy
Klíčová slova: digitální gramotnost|digitální kompetence|informační společnost|digitální vzdělávání|veřejné knihovny|městské knihovny
Klíčová slova anglicky: digital literacy|digital competence|information society|digital education|public libraries|city libraries
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.06.2019
Datum zadání: 26.06.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 18.09.2019
Datum a čas obhajoby: 15.06.2022 13:00
Datum odevzdání elektronické podoby:06.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 15.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je reflexe současného stavu zapojení veřejných knihoven do rozvoje digitální gramotnosti u dospělé populace. V úvodu bude práce zaměřena na koncept digitální gramotnosti a s ní související pojmy jako digitální propast či digitální kompetence. Ke zjištění stavu digitální gramotnosti u české dospělé populace budou využity studie Českého statistického úřadu (ČSÚ) a studie Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) PIAAC. Pozornost bude dále zaměřena na analýzu strategických a politických dokumentů zabývajících se digitální problematikou. Jedná se o sdělení vydaná Evropskou komisí a strategie schválené vládou České republiky. Následující kapitola se bude soustředit na veřejné knihovny, které jako kulturní instituce sehrávají významnou roli v oblasti dalšího vzdělávání a tím i důležitou úlohu v realizaci podpory digitální gramotnosti u dospělých. Na úvodní kapitoly naváže empirické šetření, které si klade za cíl analyzovat, jakým způsobem se veřejné knihovny podílejí na rozvoji digitální gramotnosti v České republice. Potřebné informace budou získávány jednak z webových stránek a statistik krajských knihoven, jednak součinností se všemi krajskými knihovnami České republiky. Spolupráce bude probíhat pomocí emailové komunikace s domluvenými kontaktními osobami z jednotlivých knihoven. Záměrem bude o každé knihovně shromáždit informace týkající se zajištění a podpory přístupu k digitálním technologiím, realizace digitálního vzdělávání pro veřejnost či zvýšení digitální gramotnosti jejích zaměstnanců.

Předběžná struktura práce:
1 Digitální gramotnost
1.1 Vymezení konceptu digitální gramotnost
1.2 Vývoj stavu digitální gramotnosti v České republice
2 Analýza evropských a národních strategických dokumentů
2.1 Evropa 2020
2.2 Digitální agenda pro Evropu
2.3 Digitální Česko v. 2.0
2.4 Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020
3 Knihovny jako vzdělávací centra a jejich podíl na rozvoji digitální gramotnosti
3.1 Knihovny jako veřejné instituce podílející se na dalším vzdělávání
3.2 Analýza Koncepce rozvoje knihoven v České republice na léta 2017–2020
3.3 Možnosti digitálního vzdělávání ve veřejných knihovnách
Empirické šetření: Analýza stavu krajských knihoven v oblasti služeb a podpory digitální gramotnosti u dospělé populace České republiky
Seznam odborné literatury
ČERNÝ, Michal. Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8662-3.
ČESKO. Zákon č. 257/2001 Sb. o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon). In: Sbírka zákonů. 29. června 2001 [cit. 2019-04-22]. Dostupné z: .
ČSÚ. Informační společnost v číslech 2019 [on-line]. Praha: Český statistický úřad, 2019 [cit. 2019-04-22]. Dostupné z: .
ČSÚ. Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci za období 2017 [on-line]. Praha: Český statistický úřad, 2017 [cit. 2019-04-22]. Dostupné z: .
EVROPSKÁ KOMISE. Digitální agenda pro Evropu [online]. Brusel: Evropská komise, 2010 [cit. 2019-05-18]. Dostupné z: .
EVROPSKÁ KOMISE. Evropa 2020: Strategie pro inteligentní a udržitelný růst podporující začlenění [online]. Brusel: Evropská komise, 2010 [cit. 2019-05-18]. Dostupné z: .
KARPATI, Andrea. Digital literacy in education [online]. UNESCO, 2011 [cit. 2019-04-22]. ISSN 2221-8378. Dostupné z: .
LUPAČ, Petr. Za hranice digitální propasti: nerovnost v informační společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2015. ISBN 978-80-7419-231-9.
MARTZOUKOU, Konstantina and Joanneke ELLIOTT. The Development of Digital Literacy and Inclusion Skills of Public Librarians. Communications in Information Literacy [online]. Eric. 2016, 10(1), 99-115 [cit. 2019-04-22]. ISSN 1933-5954. Dostupné z: .
MEDIAN. Digitální gramotnost. Zpráva o stavu a výuce digitální gramotnosti a komparace se zahraničím [online]. MEDIAN, s.r.o., 2017 [cit. 2019-04-22]. Dostupné z: .
MK ČR. Koncepce rozvoje knihoven v České republice na léta 2017–2020 [online]. Praha: Národní knihovna České republiky – Knihovnický institut, 2017 [cit. 2019-04-22]. Dostupné z: .
MPO. Digitální Česko v. 2.0, Cesta k digitální ekonomice [online]. Praha: Ministerstvo průmyslu a obchodu, 2013 [cit. 2019-04-22]. Dostupné z: .
MPSV. Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020 [online]. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2015 [cit. 2019-04-22]. Dostupné z: .
MŠMT. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha [on-line]. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání – nakladatelství Tauris, 2001 [cit. 2019-04-22]. Dostupné z:.
NIPOS. Základní statistické údaje o kultuře v České republice 2017: III. díl Knihovny a vydavatelská činnost [online]. NIPOS – Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2018 [cit. 2019-04-22]. .
NKP ČR. Standard pro dobrou knihovnu: metodický pokyn Ministerstva kultury k vymezení standardu veřejných knihovnických a informačních služeb poskytovaných knihovnami zřizovanými a/nebo provozovanými obcemi a kraji na území České republiky [online]. Praha: Národní knihovna České republiky – Knihovnický institut, 2013 [cit. 2019-04-22]. Dostupné z: .
RICHTER, Vít a Vladana PILLEROVÁ. Průzkum prostorového a technického vybavení veřejných knihoven v České republice: Zpráva o výsledcích průzkumu [online]. Praha: Národní knihovna České republiky – Knihovnický institut, 2016 [cit. 2019-04-22]. Dostupné z: .
STANZIOLA, Javier. Lifelong learning in public libraries in 12 European Union countries: issues in monitoring and evaluation. International Journal of Lifelong Education [online]. Routledge. 29 September 2011, 30(5), 631-649 [cit. 2019-04-22]. Dostupné prostřednictvím Taylor & Francis online z: doi:10.1080/02601370.2011.611903.
THOMPSON, Kim M. et al. Digital Literacy and Digital Inclusion: Information Policy and the Public Library [online]. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 2014 [cit. 2019-04-22]. ISBN 978-0-8108-9272-9. Dostupné z: .
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK