Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Smysl v životě perspektivou pozitivní psychologie: Využití autobiografických technik
Název práce v češtině: Smysl v životě perspektivou pozitivní psychologie: Využití autobiografických technik
Název v anglickém jazyce: Meaning in life in the perspective of positive psychology: Autobiographical methods
Klíčová slova: smysl v životě|druhá vlna pozitivní psychologie|optimální prospívání|well-being|pozitivně-psychologické intervence|autobiografické metody|utváření smyslu
Klíčová slova anglicky: meaning in life|second wave of positive psychology|optimal functioning|well-being|positive psychology intervention|autobiographical methods|meaning-making
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ivana Šípová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 19.06.2019
Datum zadání: 19.06.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 01.11.2019
Datum a čas obhajoby: 19.06.2020 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:06.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Markéta Celerová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Literárně přehledová část má za úkol představit takové pozitivně psychologické intervence se zaměřením na smysluplnost v životě, které jsou vhodné při terapii i prevenci poruchy příjmu potravy. Poruchy příjmu potravy jsou vážným problémem v životě dospívajících a je třeba hledat efektivní cesty k jejich zvládání či prevenci.

Cílem navrženého výzkumu je pak zmapovat vnímaní důležitosti a satisfakci (tj. uspokojení) v oblastech života, které odkazují k tzv. meaning in life (smysluplnosti života), ověřit účinnost vybrané pozitivně psychologické intervence vzhledem k subjektivní satisfakci v těchto oblastech.

Návrh výzkumu má podobu experimentu, v němž se experimentální skupina skládá z populace s diagnostikovanou poruchou příjmu potravy podle MKN-10, která dochází do centra pro poruchy příjmu potravy. Kontrolní skupina bude složena z populace bez diagnostikovaných psychických poruch, však se stejným věkovým rozložením jako skupina experimentální. Oběma skupinám bude předložen pre-test a post-test v podobě Brief Multidimensional Students‘ life satisfaction scale, který ve svém výzkumu rovněž využili i Ostafin a kol. (2019). Po prvním měření bude s polovinou probandů u každé skupiny uskutečněna dlouhodobá pozitivně psychologická intervence, za níž bude následovat opětovné měření. V závěru tak bude možné zmapovat úroveň satisfakce u pacientů s poruchou příjmu potravy, srovnat úroveň satisfakce se zdravou skupinou, ověřit účinnost intervence napříč oběma skupinami.
Seznam odborné literatury
Faitburn, C., Cooper, Z., a Shafran, R. (2003). Cognitive behaviour therapy for eating disorders: a „transdiagnostic“ theory and treatment. Behaviour research and therapy, 41(5).

Frankl, V. E. (1988). The Will to Meaning: Foundations and Applications of Logotherapy. New York: Meridian

García-Alandete, J., Ros M.C., Salvador, J.H.M. a Rodríguez, S.P. (2018). Psychometric properties of the Purpose-In-Life Test and age-related differences among women diagnosed with eating disorders. Psychiatry Research, 261.

Marco, J.H., Cañabate, M., Pérez,S. a Llorca, G. (2017). Associations Among Meaning in Life, Body Image, Psychopathology, and Suicide Ideation in Spanish Participants With Eating Disorders. Journal of Clinical Psychology, 73(12).

Seligman, M. E. P., Steen, T. a, Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress: empirical validation of interventions. The American Psychologist, 60(5).

Sheldon, K. M., & Elliot, A. J. (1999). Goal Striving, Need Satisfaction, and Longitudinal Well-Being: The Self-Concordance Model. Journal of Personality and Social Psychology, 76(3).

Snyder, C. R., & Lopez, S. J. (2001). Handbook of Positive Psychology. Oxford: Oxford University Press.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK