Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Klima školní třídy a emoční inteligence třídního učitele
Název práce v češtině: Klima školní třídy a emoční inteligence třídního učitele
Název v anglickém jazyce: Classroom Environment and Form Teacher’s Emotional Intelligence
Klíčová slova: klima třídy|emoční inteligence|emoční inteligence učitele
Klíčová slova anglicky: classroom climate|emotional intelligence|teacher’s emotional intelligence
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 19.06.2019
Datum zadání: 19.06.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 27.06.2019
Datum a čas obhajoby: 19.06.2020 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:05.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Tereza Kolečková
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude pojednávat o dvou psychologických fenoménech: o klimatu školní třídy a o emoční inteligenci učitele. Cílem práce je tyto fenomény nejprve představit, následně je propojit a poukázat na možnou souvislost mezi nimi ve školním edukačním prostředí.
Literárně přehledová část představí oba zmíněné fenomény, a nabídne přehled výzkumů zabývajících se jejich souvislostmi. První kapitola se bude věnovat klimatu školní třídy. Představí problematiku klimatu třídy a také nástroje, jimiž lze klima zkoumat. Druhá kapitola bude pojednávat o emoční inteligenci. Tato kapitola také představí přístupy ke zkoumání emoční inteligence a nástroje, jimiž ji lze měřit. Třetí kapitola představí několik studií, jež dávají do souvislosti klima školní třídy a sociální charakteristiky učitele, včetně emoční inteligence. Tyto studie tvoří podklad pro výzkum, který bude navržen ve druhé části práce.

Druhou částí práce bude návrh výzkumu, který bude zjišťovat možnou souvislost mezi klimatem třídy a emoční inteligencí třídního učitele. Problematika se bude zkoumat kvantitativně za použití dotazníků. Výzkumným vzorkem budou žáci 2. a 3. ročníků středních škol a jejich třídní učitelé vyučující český jazyk nebo matematiku. Žákům budou zadány dotazníky zjišťující klima v jejich třídě, jejich třídní učitelé vyplní test emoční inteligence. Předpokladem je, že učitelé s vyšší emoční inteligencí budou mít ve svých třídách příznivější klima.
Seznam odborné literatury
Gillernová, I., Krejčová, L., Horáková Hoskovcová, S., Šírová, E., & Štětovská, I. (2012). Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada Publishing, a.s.

Ježek, S. (Ed.) (2004). Psychosociální klima školy II. Brno: MSD s.r.o.

Khaliq, F., Zaman, A., & Ghaffar, A. (2018). Teachers‘ Emotional Social Intelligence and its Relationship with Students‘ Cohesiveness in Classroom Learning Environment. Global Social Sciences Review, 3(1), 159-174.

Lašek, J. (2001). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus.

Mayer, J., Salovey, P., & Caruso, D. (2012). MSCEIT Test emoční inteligence. Praha: Hogrefe – Testcentrum.

Pool, L., & Qualter, P. (2012). Improving emotional intelligence and emotional self-efficacy through a teaching intervention for university students. Learning and Individual Differences, 22(3), 306-312.

Poonamallee, L., Harrington, A., Nagpal, M., & Musial, A. (2018). Improving Emotional Intelligence through Personality Development: The Effect of the Smart Phone Application based Dharma Life Program on Emotional Intelligence. Frontiers in Psychology, 9(169), 1-12.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK