Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Supervize jako nástroj podpory učitelů na základních školách
Název práce v češtině: Supervize jako nástroj podpory učitelů na základních školách
Název v anglickém jazyce: Supervision as a supporting tool for teachers at elementary schools
Klíčová slova: Individuální supervize|skupinová supervize|týmová supervize|mentoring|učitelská profese|psychická zátěž|kompetence|konfliktní situace|problémové situace
Klíčová slova anglicky: Individual supervision|group supervision|team supervision|mentoring|teaching profession|psychological burden|competence|conflict situation|problem situation
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. David Čáp, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 19.06.2019
Datum zadání: 19.06.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 27.06.2019
Datum a čas obhajoby: 18.06.2020 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:06.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 18.06.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Vladěna Janoušková
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zabývat se rozvojovými možnostmi supervize ve školním prostředí. Zaměříme se na různé typy a formy supervizí, roli supervizora, na její účel a efektivitu. Dále se práce bude věnovat konfliktu v kontextu školního prostředí. Zaměříme se na zvládání konfliktních situací mezi žáky a učiteli před a po realizaci supervize. Z různých druhů supervizí se budeme věnovat především supervizi v podobě balintovské skupiny a chceme zjišťovat, zda povede ke konstruktivnímu způsobu řešení konfliktních situaci mezi žákem a učitelem.

Návrh výzkumu si klade za cíl nejenom zmapování současné situace zapojení supervize jako nástroje podpory pro učitele základních škol. Zároveň půjde o zmapování dalších nástrojů, které využívají učitelé, kteří se neúčastní supervize a těch, kteří se supervize účastní.

Předpokládám, že učitelé, kteří se supervize účastní, dokáží vyjmenovat a v edukační interakci se žáky používat mnohem více nástrojů, jak zvládat konkrétní konfliktní situaci, kterou jim bude modelově předložena než učitelé, kteří supervizi nevyužívají.

Bakalářská práce může přinést aktuální informace o možnostech supervize ve smyslu podpory profesních dovedností učitelů základní školy, které souvisejí s efektivitou edukačních interakcí učitelů a žáků.
Seznam odborné literatury
Aseltine, J. M., Faryniaarz, J. O., Rigazio-DiGilio, A. J.: (2006). Supervision of Learning. Alexandria, Va: ASCD.

Baštecká, B., Čermáková, V., Kinkor, M. (2016). Týmové supervize: Teorie a praxe. Praha: Portál.

Havrdová, Z., Hajný M. et al. (2008). Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galen.

Hawkins, P., Shohet, R. (2004). Supervize v pomáhajících profesí. Praha: Portál.

Kolektiv autorů. (2013). Supervize jako forma prevence syndromu vyhoření v procesu vzdělávání. In. Sborník ke konferenci Rozvoj školy a supervize, konané 31.5. 2012 v Kameniském Šenově v rámci projektu Potřeby učitelů a žáků a inkluze. Praha: Lumen vitale – Centrum vzdělávání, o.s.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK