Klima třídy a humor učitele
Název práce v češtině: | Klima třídy a humor učitele |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Classroom Climate and Teacher Humor |
Klíčová slova: | tvůrce klimatu|humor učitele|třídní učitel|klima třídy |
Klíčová slova anglicky: | classroom climate|climate creator|teacher humor|class teacher |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.06.2019 |
Datum zadání: | 18.06.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.06.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 03.09.2020 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Vladěna Janoušková |
Zásady pro vypracování |
Humor ve školní třídě je často vnímán jako rušivý element, ačkoliv může být vhodnou pomůckou při výuce i při navazování vztahů mezi učiteli a žáky. Existují různé formy humoru a každá z nich může mít potenciálně jinou souvislost se sociálním klimatem třídy. Cílem práce je podat přehled dosavadních teoretických poznatků o tom, co je to sociální klima, jaké jsou jeho aspekty a jak souvisí s fenoménem humoru. Obsahem literárně přehledové části bude seznámit čtenáře se základními pojmy a teoretickými poznatky. Jako první bude věnována pozornost aktuálnímu tématu sociálního klimatu ve třídě. Bude popsáno, co všechno je součástí sociálního klimatu a jaké má psychologické aspekty. Dále představí fenomén humoru v pojetí psychologie. Bude rozebírat jednotlivé teorie humoru a jeho různá dělení. Na závěr bude kladen důraz na zkoumání humoru v rámci edukačního prostředí. Návrh výzkumu se bude zabývat otázkou, zda mají různé formy humoru odlišné dopady na sociální klima dané třídy. Návrh výzkumu kvantitativního designu bude prováděn pomocí tří dotazníků – bude jimi dotazník CES, HUMLAS a test humoru vytvořený za tímto účelem autorkou bakalářské práce. Data budou sesbírána od dospívajících, kteří budou hodnotit vnímané klima třídy a pomocí dotazníku vyvinutého pro tuto práci budou následně hodnotit i humor, který používá jejich třídní učitel a další učitel dle jejich výběru. Výsledky by mohly přispět k rozvoji příznivého klimatu školních třídy. |
Seznam odborné literatury |
Banas, Ja., Dunbar, N., Rodriguez, D., & Liu, S. -j. (2011). A Review of Humor in Educational Settings: Four Decades of Research [Online]. Communication Education, 60(1), 115 - 144. Lašek, J. (2007). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy (Vyd. 2). Hradec Králové: Gaudeamus. Martin, R. a., Puhlik-doris, P., Larsen, G., Gray, J., & Weir, K. (2003). Individual differences in uses of humor and their relation to psychological well-being: Development of the Humor Styles Questionnaire [Online]. Journal Of Research In Personality, 37(1), 48-75. Martin, R. A. (c2007). The Psychology of Humor: An Integrative Approach. Boston: Elsevier Academic Press. Retrieved fromhttp://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0713/2007295740-d.html Stuart, W. d., & Rosenfeld, L. b. (1994). Student Perceptions of Teacher Humor and Classroom Climate [Online]. Communication Research Reports, 11(1), 87-97. Šeďová, K. (2013). Humor ve škole. Brno: Masarykova univerzita. |