Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Klima třídy a humor učitele
Název práce v češtině: Klima třídy a humor učitele
Název v anglickém jazyce: Classroom Climate and Teacher Humor
Klíčová slova: tvůrce klimatu|humor učitele|třídní učitel|klima třídy
Klíčová slova anglicky: classroom climate|climate creator|teacher humor|class teacher
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 18.06.2019
Datum zadání: 18.06.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 27.06.2019
Datum a čas obhajoby: 03.09.2020 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 03.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Vladěna Janoušková
 
 
 
Zásady pro vypracování
Humor ve školní třídě je často vnímán jako rušivý element, ačkoliv může být vhodnou pomůckou při výuce i při navazování vztahů mezi učiteli a žáky. Existují různé formy humoru a každá z nich může mít potenciálně jinou souvislost se sociálním klimatem třídy. Cílem práce je podat přehled dosavadních teoretických poznatků o tom, co je to sociální klima, jaké jsou jeho aspekty a jak souvisí s fenoménem humoru.
Obsahem literárně přehledové části bude seznámit čtenáře se základními pojmy a teoretickými poznatky. Jako první bude věnována pozornost aktuálnímu tématu sociálního klimatu ve třídě. Bude popsáno, co všechno je součástí sociálního klimatu a jaké má psychologické aspekty. Dále představí fenomén humoru v pojetí psychologie. Bude rozebírat jednotlivé teorie humoru a jeho různá dělení. Na závěr bude kladen důraz na zkoumání humoru v rámci edukačního prostředí.
Návrh výzkumu se bude zabývat otázkou, zda mají různé formy humoru odlišné dopady na sociální klima dané třídy. Návrh výzkumu kvantitativního designu bude prováděn pomocí tří dotazníků – bude jimi dotazník CES, HUMLAS a test humoru vytvořený za tímto účelem autorkou bakalářské práce. Data budou sesbírána od dospívajících, kteří budou hodnotit vnímané klima třídy a pomocí dotazníku vyvinutého pro tuto práci budou následně hodnotit i humor, který používá jejich třídní učitel a další učitel dle jejich výběru. Výsledky by mohly přispět k rozvoji příznivého klimatu školních třídy.
Seznam odborné literatury
Banas, Ja., Dunbar, N., Rodriguez, D., & Liu, S. -j. (2011). A Review of Humor in Educational Settings: Four Decades of Research [Online]. Communication Education, 60(1), 115 - 144.

Lašek, J. (2007). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy (Vyd. 2). Hradec Králové: Gaudeamus.

Martin, R. a., Puhlik-doris, P., Larsen, G., Gray, J., & Weir, K. (2003). Individual differences in uses of humor and their relation to psychological well-being: Development of the Humor Styles Questionnaire [Online]. Journal Of Research In Personality, 37(1), 48-75.

Martin, R. A. (c2007). The Psychology of Humor: An Integrative Approach. Boston: Elsevier Academic Press. Retrieved fromhttp://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0713/2007295740-d.html

Stuart, W. d., & Rosenfeld, L. b. (1994). Student Perceptions of Teacher Humor and Classroom Climate [Online]. Communication Research Reports, 11(1), 87-97.

Šeďová, K. (2013). Humor ve škole. Brno: Masarykova univerzita.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK