Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Problematika sortimentu suvenírov v centre Prahy ako podnet k vytvoreniu alternatívnej koncepcie ,,tradičných českých suvenírov“.
Název práce v jazyce práce (slovenština): Problematika sortimentu suvenírov v centre Prahy ako podnet k vytvoreniu alternatívnej koncepcie ,,tradičných českých suvenírov“.
Název práce v češtině: Problematika sortimentu suvenýrů v centru Prahy jako podnět k vytvoření alternativní koncepce "tradičních českých suvenýrů".
Název v anglickém jazyce: The issue of the assortment of souvenirs in the centre of Prague as an incentive to create a alternative concept of "traditional Czech souvenirs".
Klíčová slova: suveníry|sortiment suvenírov v centre Prahy|koncept tradičných českých suvenírov|etnografické regióny Čiech|aplikovaná etnológia|etnografia|Česká republika|21.storočie
Klíčová slova anglicky: souvenirs|assortment of souvenirs in the centre of Prague|the concept of traditional Czech souvenirs|ethnographic regions of Bohemia|applied ethnology|ethnography|Czech Republic|21st century
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: slovenština
Ústav: Ústav etnologie (21-UETN)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Petr Janeček, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 16.06.2019
Datum zadání: 16.06.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.06.2019
Datum a čas obhajoby: 07.09.2020 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:14.08.2020
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Barbora Půtová, Ph.D., Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V súčasnosti sa v mediálnom a verejnom priestore stretávame s čoraz väčšou kritikou na adresu predajní suvenírov v centre Prahy. Jej predmetom je predovšetkým sortiment, ktorý je pre mnohých - ako zahraničných, tak i českých turistov zhmotnením gýču a nespĺňa ich predstavu o tom ako by mali tradičné české suveníry vyzerať. I napriek predajniam, ktoré zákazníkovi určitú formu ,,českého suveníru“ ponúkajú možno skonštatovať, že absentuje sortiment suvenírov, založený na regionálnych špecifikách. Práca si kladie za svoj hlavný cieľ preskúmať súčasnú predstavu o tom, ako by mal ,,tradičný český suvenír“ vyzerať z pohľadu zahraničných turistov, domácich návštevníkov a obyvateľov Prahy, preskúmať súčasné hodnotenie sortimentu suvenírov v centre Prahy zo strany daných troch skupín a následne na základe dát získaných z odbornej literatúry, terénnym výskumom v prostredí predajní suvenírov v centre Prahy, i v jednotlivých regiónoch v podobe rozhovorov, zúčastneného a priameho pozorovania, zostaviť alternatívny koncept tradičných českých suvenírov, so zameraním na etnografické regióny Čiech. V teoretickej rovine sa bude práca zaoberať teóriou suvenírov– artefaktualizácia zážitku a spomínania, vychádzajúcou z antropológie turizmu, významom suvenírov nielen pre jednotlivca, ale i pre širšiu spoločnosť, tradicionalitou a estetickou rovinou suvenírov vo forme vzťahu konceptov regionálna kultúra a folklorizácia, folklór a gýč.
Seznam odborné literatury
1. Brouček, Stanislav, Jeřábek, Richard: Lidová kultura. Národopisná encyklopedie Čech, Moravy a Slezska. Praha: Mladá fronta, 2007. ISBN 978-80-204-1450-2
2. Gyr, Ueli und Gabriela Muri (Hg.): Ethnowelle und Folklorisierung. Beiträge und Dokumente aus einem Projektseminar SS 99/ WS 99/2000. Zürich: Volkskundliches Seminar der Universität Zürich 2002,
3. Gyr, Ueli: Souvenirs. Erfahrungsträger im Spiegel diverser Forschungszugänge. [Wiederabdruck aus: Alltag-Kultur-Wissenschaft. Herausgegeben von Burkhart Lauterbach. 1. Jg. 2014, 11-38.] In: Schweizerisches Archiv für Volkskunde 111: 98-120., Zürich 2015,
4. Kapeller, Kriemhild: Tourismus und Volkskultur. Folklorismus zur Warenästhetik der Volkskultur, Graz 1991,
5. Kostlin, Konrad: Folklore, Folklorismus und die Modernisierung der Gesellschaft.
In: Schweizerisches Archiv für Volkskunde 87: S. 46-66., Zürich 1991,
6. Lauterbach, Burkhart: Tourismus. Eine Einführung aus Sicht der volkskundlichen Kulturwissenschaft (Kulturtransfer, Bd. 3). Würzburg 2006,
7. Macek, Jozef a kol.: Československá vlastivěda. Díl 3. Lidová kultura. Praha: Orbis, 1968.
8. Moser, Johannes - Seidl, Daniella (Hg.): Dinge auf Reisen. Materielle Kultur und Tourismus (Münchner Beiträge zur Volkskunde, Bd. 38). Münster 2009,
9.Nyffenegger, Franziska u.a.: Souvenirs: Destinationsmarketing und Design. Abschlussbericht zu KTI-Projekt Nr. 11007.1 PFES-ES. Hochschule Luzern Design & Kunst. Luzern 2011,
10. Swanson, Kristen K., Dallen, J. Timothy: Souvenirs: Icons of meaning, commercialization and commoditization. In: Tourism Management 33/3, Arizona 2012,
11. Thurner, Ingrid: Kunst für Touristen. Die Welt der Reisenden im Souvenir. In: Sociologus NF 44,1, Leibnitz 1994,
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK