Rozvoj řeči u málo vokálních dětí s PAS, pomocí metod aplikované behaviorální analýzy.
Název práce v češtině: | Rozvoj řeči u málo vokálních dětí s PAS, pomocí metod aplikované behaviorální analýzy. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Speech developement in low vocal children with ASD, using methods of applied behavioral analysis |
Klíčová slova: | PAS|ABA|řeč|mand |
Klíčová slova anglicky: | ASD|ABA|speech|mand |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 11.06.2019 |
Datum zadání: | 11.06.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.06.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2020 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Martina Šperlová |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je popsat možnosti augmentativní komunikace u dětí s poruchami autistického spektra v rámci ABA terapie. Dále pak přechod z nevokálních forem komunikace na řeč taktéž pomocí ABA terapie u dětí, které k tomu mají potenciál. Obsahem literárně přehledové části bude uvedení do problematiky poruch autistického spektra (PAS), dále se zaměří na podrobné představení ABA terapie (aplikovaná behaviorální analýza), podle které je navrhován výzkum. Následně vysvětlí jednotlivé metody komunikace, které ABA terapie využívá, kdy některé z nich budou též využity v následném výzkumu. Po té zde budou popsána kritéria a metody, podle kterých se vybírá konkrétní způsob komunikace s dítětem s PAS. Nakonec jsou v této části popsány způsoby, jakými se u dětí, které mají potenciál na to být vokální, přechází na řeč. Výzkum se podrobně zaměří na rozvoj řeči u dětí s PAS, které navštěvují mateřskou školu. Cílem je získat pomocí případových studií informace o užití intenzivního ABA programu pro rozvoj vokální komunikace tak, abychom zjistili, zda a jak je tento intervenční program účinný ve smyslu řečového vývoje dětí s PAS. Výsledky mohou obohatit poradenskou praxi. |
Seznam odborné literatury |
Barbera M. L., & Rasmussen T. (2019) Rozvoj verbálního chování: Jak učit děti s autismem a jinými neurovývojovými poruchami. Brno: Masarykova Univerzita Carbone V. J. & Sweeney Kerwin E. J. (2010) Increasing the Vocal Responses of Children with Autism and Developemental Disabilities Using Manual Sign Mand Training and Prompt Delay. Journal of Applied Behavior Analysis. 43, 705 – 709. Chung M., Sondgrass M. R., Meadan H., Akampglu Y. & Halle J. W. (2016) Undertsanding Communication Intervention for Young Children with Autism and Their Parents: Mixing Behavioral and Social Validity Findings, Journal od Developmental & Physical Disabilities.28, 113 – 134. Jelínková M. (2008) Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova. Thorová K. (2016)Poruchy autistického spektra. Praha: Portál. |