Alternativní přístupy ke vzdělávání na vybraných středních školách
Název práce v češtině: | Alternativní přístupy ke vzdělávání na vybraných středních školách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Alternative Approaches to Education at Selected High Schools |
Klíčová slova: | Alternativní přístupy ke vzdělávání|alternativní školy|střední školy|inovace ve vzdělávání|případová studie |
Klíčová slova anglicky: | Alternative Approaches to Education|Alternative Schools|High Schools|Inovations in Education|Case study |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 05.06.2019 |
Datum zadání: | 05.06.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 21.10.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 16.06.2020 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude zabývat alternativními přístupy ke vzdělávání na středních školách. Východisky práce budou problematika alternativního a inovativního vzdělávání v historických souvislostech a současná situace v této oblasti v Čechách a zahraničí se zaměřením na specifické prostředí středních škol. Práce se bude detailněji soustředit na tři vybrané střední školy, jejichž alternativní přístupy ke vzdělávání budou komplexně zkoumány metodou vícečetné případové studie. Cílem práce bude popis a analýza těchto alternativních přístupů ke vzdělávání, dílčími cíli dále analýza ideových východisek jednotlivých škol, identifikace specifik daných přístupů ke vzdělávání, zkoumání výuky a poukázání na přednosti i problémy alternativních přístupů ke vzdělávání vybraných škol. Předběžná struktura práce: 1) Alternativní vzdělávání obecně, vymezení pojmu, stručné historické souvislosti 2) Současná situace v oblasti alternativní pedagogiky v ČR a v zahraničí 3) Specifické prostředí středních škol a charakteristika jejích studentů, střední školy s alternativním přístupem ke vzdělávání v ČR 4) Vícečetná případová studie vybraných středních škol v Praze s alternativním přístupem ke vzděláváním. |
Seznam odborné literatury |
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. MACEK, Petr. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-X. PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4. RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Rýdl, 1994. ISBN 80-900035-8-3. RÝDL, Karel. Inovace školských systémů. Praha: Institut sociálních vztahů, nakladatelství, 2003. Pedagogika. ISBN 80-86642-17-8. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6. TICHÝ, František. Přírodní škola - cesta jako cíl, aneb, vyprávění o minulosti, současnosti a zkušenostech alternativního gymnázia. Semily: Geum, 2011. ISBN 978-80-86256-73-3. |