Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Reakce rodičů na narození dítěte s Downovým syndromem
Název práce v češtině: Reakce rodičů na narození dítěte s Downovým syndromem
Název v anglickém jazyce: Parental Reaction to the Birth of a Child with Down Syndrome
Klíčová slova: Downův syndrom|ztráta|krize|pociťování viny|přičítání viny
Klíčová slova anglicky: Down syndrome|loss|crisis|feelings of guilt|attribution of guilt
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Katarína Loneková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.06.2019
Datum zadání: 05.06.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 21.06.2019
Datum a čas obhajoby: 04.09.2020 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Tereza Kolečková
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce si klade za cíl shrnout základní charakteristiky reakce rodičů na narození dítěte s Downovým syndromem. Problematika bude popsána mimojiné jako reakce na ztrátu (očekávaně zdravého dítěte). Významná část práce se bude soustředit na průběh prožívání rodičů; nastíněny budou jednotlivé fáze psychosociální reakce na ztrátu, prostor bude věnován některým somatickým doprovodným složkám. Diskutován bude rovněž dopad událostí na identitu rodičů.
Významnou kapitolou se stane vliv klinických faktorů na průběh reakce na narození handicapovaného dítěte (mezi nimi vliv předešlé zkušenosti s prenatální ztrátou). Práce se dále bude věnovat prvkům komunikace s lékařským personálem, které mohou prožívání rodičů významně ovlivnit. Jmenována budou doporučení týkající se sdělování diagnózy rodičům.
Dále se práce bude věnovat procesu rané adaptace na handicap dítěte, bude popsán vztah mezi vznikem rodičovských atribucí viny a omezenou spolehlivostí metod prenatální diagnostiky DS.
Navržený výzkum se kvalitativně soustředí na rané prožívání rodičů dětí postnatálně diagnostikovaných pro Downův syndrom. Sběr dat proběhne formou osobního polostrukturovaného rozhovoru, ideální průběh předpokládá dotazování obou rodičů odděleně. Cílovou skupinou výzkumného projektu jsou rodiče handicapovaných dětí, jejichž věk se v období sběru dat pohybuje kolem druhého roku života.
Seznam odborné literatury
Kandel, I., & Merric, J. (2003). The Birth of a Child with Disability: Coping by Parents and Siblings. The Scientific World Journal, (3), 741-750. https://doi.org/10.1100/tsw.2003.63
Kubler-Ross, E. (1969) On Death and Dying. Macmillan, New York
Fonseca, A., Nazaré, B., & Canavarro, M. C. (2013). Clinical Determinants of Parents’ Emotional Reactions to the Disclosure of a Diagnosis of Congenital Anomaly. Journal Of Obstetric, Gynecologic & Neonatal Nursing, 42(2), 178-190.doi.org/10.1111/1552-6909.12010
Quine, L. & Rutter, D. R. (1994) First diagnosis of severe mental and physical disability: a study of doctor-parent communication. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 35, 1273–1287.
Sheets, K. B., Crissman, B. G., Feist, C. D., Sell, S. L., Johnson, L. R., & Donahue, K. C. (2011). Practice Guidelines for Communicating a Prenatal or Postnatal Diagnosis of Down Syndrome: recommendations of the national society of genetic counselors. Journal Of Genetic Counseling, 20(5), 432-441.doi.org/10.1007/s10897-011-9375-8
Hall, S., & Marteau, T. M. (2003). Causal attributions and blame: associations with mothers’ adjustment to the birth of a child with Down syndrome. Psychology, Health & Medicine, 8(4), 416-423. https://doi.org/10.1080/1354850310001604559
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK