Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Komunikace lektorů při doučování českého jazyka
Název práce v češtině: Komunikace lektorů při doučování českého jazyka
Název v anglickém jazyce: Communication of lecturers during private tutoring in Czech language
Klíčová slova: doučování|český jazyk|komunikace|lektor
Klíčová slova anglicky: private tutoring|Czech language|communication|lecturer
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 03.06.2019
Datum zadání: 20.06.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.07.2019
Datum a čas obhajoby: 07.09.2020 08:40
Datum odevzdání elektronické podoby:11.08.2020
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analýza hodin doučování českého jazyka se zaměřením na komunikaci a komunikační strategie lektora, způsoby vedení hodiny, utváření jejího obsahu a interakce se studentem. Práce si všímá jak obsahu komunikace a způsobu, jakým lektor podává látku, tak podoby komunikace se studentem (prostředky zaměřené na kontakt se studentem, včetně otázek; přístup ke studentovi z hlediska míry formálnosti atp.). Zkoumáno bude doučování žáků druhého stupně základních škol či odpovídajících ročníků víceletých gymnázií, jejichž mateřským jazykem je čeština. Práce bude založena na analýze nahrávek hodin doučování a strukturovaných nebo polostrukturovaných rozhovorech s lektory. Půjde o kvalitativně založenou analýzu směřující k podobě několika (cca 5–10) případových studií.
Postup práce
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejména k dosavadním výzkumům doučování, k pedagogické komunikaci a komunikaci vyučujících, psychickému vývoji a komunikaci žáků daného věku, a také literaturu ke zvoleným metodám výzkumu.
2. Připravit text informovaného souhlasu pro lektory a rodiče žáků. Navázat kontakt s vybranými lektory a rodiči, získat informované souhlasy s účastí ve výzkumu.
3. Shromáždit nahrávky doučovacích lekcí (video, popř. audio, dle domluvy s rodiči, žáky a lektory), popř. shromáždit další relevantní materiál (např. výukové materiály použité při doučování). Získané materiály vhodným způsobem přepsat (např. pomocí některého systému vycházejícího z konverzační analýzy, např. systém využitý v korpusu ORAL).
4. Připravit otázky pro rozhovory s lektory; rozhovory realizovat, odpovědi vhodným způsobem zaznamenat (např. nahrát, pokud budou lektoři souhlasit). Informace získané z rozhovorů analyzovat.
5. Usouvztažnit výsledky získané analýzou nahrávek a rozhovory s lektory, porovnat je s poznatky z odborné literatury, vyvodit závěry; neopomenout diskusi k výhodám a limitům provedeného výzkumu.
Seznam odborné literatury
Základní literatura

GAVORA, Peter: Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido 2005.
HENDL, Jan: Kvalitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál 2008.
HORÁKOVÁ, Soňa. Vymezení optimální komunikační strategie mezi učitelem a žáky na střední škole. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně 2011. Dostupné také z:http://hdl.handle.net/10563/17376.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro – MAREŠ, Jiří: Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita 1995.
NELEŠOVSKÁ, Alena: Vybrané kapitoly z komunikativních dovedností. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 1995.
POLÁŠKOVÁ, Lenka: Rozvoj pedagogických dovedností v oblasti komunikačních strategií. Praha: Verlag Dashöfer 2017. Dostupné z:https://www.msvpraxi.cz/onb/33/rozvoj-pedagogickych-dovednosti-v-oblasti-komunikacnich-strategii-uniqueidmRRWSbk196FNf8-jVUh4EuwjZXX9g6H5ECihpX3n1_uZvKaBCLNdzA/.
SILOVA, Iveta – BÜDIENE, Virginija – BRAY, Mark (eds.): Education in a hidden marketplace: Monitoring of private tutoring. New York: Open Society Institute 2006.
SKUTIL, Martin a kol.: Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál 2011.
ŠEĎOVÁ, Klára – ŠVAŘÍČEK, Roman: Zamlčené hodnocení: zpětná vazba ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. In: Studia paedagogica 15, 2010, č. 2, s. 61–86.
ŠEĎOVÁ, Klára – ŠVAŘÍČEK, Roman – ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana: Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál 2012.
ŠŤASTNÝ, Vít: Fenomén soukromého doučování jako stínový vzdělávací systém v České republice. Disertační práce. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy 2016.
ŠŤASTNÝ, Vít: Klíčová témata a metody ve výzkumu soukromého doučování. In: Orbis Scholae 10, 2016, č. 1, s. 35–62.
ŠŤASTNÝ, Vít: Soukromé hodiny doučování na střední škole: diagnóza a směry dalšího výzkumu. In: Pedagogická orientace 27, 2017, č. 1, s. 30–57.
ŠŤASTNÝ, Vít – WALTEROVÁ, Eliška: Vliv školy na využívání soukromého doučování. In: Studia paedagogica 24, 2009, č. 1, s. 51–78.
ŠVAŘÍČEK, Roman: Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. In: Studia paedagogica 16, 2011, č. 1, s. 9–46.
VÁGNEROVÁ, Marie: Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum 2012. (relevantní části)
Relevantní odborné studie, kvalifikační práce, popř. hesla v lingvistických a pedagogických encyklopediích.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK