Role knihoven při překonávání digitální exkluze dlouhodobě nezaměstnaných
Název práce v češtině: | Role knihoven při překonávání digitální exkluze dlouhodobě nezaměstnaných |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Role of Libraries in Overcoming Digital Exclusion of the Long Time Unemployed |
Klíčová slova: | digitální exkluze|dospělí|celoživotní vzdělávání|vzdělávání dospělých|nezaměstnanost|dlouhodobá nezaměstnanost|znevýhodnění|knihovna |
Klíčová slova anglicky: | digital exclusion|adults|lifelong learning|adult learning|unemployment|long-term unemployment|disadvantage|library |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Helena Lipková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.05.2019 |
Datum zadání: | 23.05.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 28.06.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 31.01.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.12.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 31.01.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Michal Hokynek |
Zásady pro vypracování |
Tato bakalářská práce se zabývá službami, které vybrané krajské knihovny nabízejí dlouhodobě nezaměstnaným za účelem naplňování jejich informačních potřeb a překonávání možné digitální propasti. Cílem práce je zjistit: - zda/jak, příp. s jakými výsledky probíhá monitoring informačních potřeb této cílové skupiny ve vybraných knihovnách krajů s největší nezaměstnaností, - jakým způsobem probíhá design služeb pro tuto cílovou skupinu s ohledem na překonávání digitální propasti, příp. reflexe hospodářského vývoje, - formy spolupráce s dalšími institucemi (tj. státní správou, samosprávou, komerční sférou atd.), - využívanost sledovaných služeb a jejich dopad (např. na základě zpětné vazby) V závěrečné části bude vyhodnocena stávající nabídka služeb pro danou cílovou skupinu a budou předloženy návrhy možného zlepšení. Teoretická část práce se bude zabývat především charakteristikou vybraných pojmů, zařazením tématu do širšího kontextu a stručně současnému přístupu k tomu tématu v zahraničí. Praktická část bude realizována formou kvalitativního výzkumu, konkrétně v podobě polostrukturovaných rozhovorů s odpovědnými pracovníky vybraných knihoven. Tento kvalitativní výzkum bude realizován v min. 3 vybraných krajských knihovnách těch krajů, které jsou zatíženy vyšší mírou nezaměstnanosti (např. Krajská knihovna Karlovy Vary, Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě, Severočeská vědecká knihovna v Ústí nad Labem a Moravská zemská knihovna v Brně). Bakalářská práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
ALEXANDER, Otisd., 2008. Public Library Services to Underrepresented Groups: Poor & Unemployed, Emphasizing Danville, Virginia. Public Library Quarterly [online]. 27(2), 111-133 [cit. 2019-05-21]. DOI: 10.1080/01616840802114853. ISSN 01616846. Dostupné z:https://search.ebscohost.com/login.aspx?authtype=shib&custid=s1240919&direct=true&db=lxh&AN=34507563&site=eds-live&scope=site&lang=cs HILL, Nanci Milone, 2012. Public Libraries and Services to the Unemployed. Public Libraries [online]. 51(2), 14-21 [cit. 2019-05-21]. ISSN 01635506. Dostupné z:https://search.ebscohost.com/login.aspx?authtype=shib&custid=s1240919&direct=true&db=lls&AN=74479536&site=eds-live&scope=site&lang=cs A Librarian's Guide to an Uncertain Job Market [online], 2011. Chicago: ALA Editions [cit. 2019-05-21]. ISBN 9780838911051. Dostupné z:https://search.ebscohost.com/login.aspx?authtype=shib&custid=s1240919&direct=true&db=nlebk&AN=367487&site=eds-live&scope=site&lang=cs Crisis in Employment: A Librarian's Guide to Helping Job Seekers [online], 2009. Chicago: ALA Editions [cit. 2019-05-21]. ISBN 9780838910139. Dostupné z:https://search.ebscohost.com/login.aspx?authtype=shib&custid=s1240919&direct=true&db=nlebk&AN=308814&site=eds-live&scope=site&lang=cs ASHBROOK, Nancy, 2011. Serving the Unemployed in Today's Economy: Doing It Together!. ILA Reporter [online]. 29(3), 4-7 [cit. 2019-05-21]. ISSN 00189979. Dostupné z:https://search.ebscohost.com/login.aspx?authtype=shib&custid=s1240919&direct=true&db=lls&AN=503016907&site=eds-live&scope=site&lang=cs BUREŠOVÁ, Jarmila, SABELOVÁ, Miroslava, ed. a SIDIROPULU JANKŮ, Kateřina, ed. Rovný přístup: knihovny a skupiny ohrožené sociálním vyloučením: metodická příručka pro práci knihoven se sociálně vyloučenými a sociálním vyloučením ohroženými skupinami uživatelů [online]. 1. vydání. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2018 [cit. 2019-05-22]. ISBN 978-80-7050-709-4. Dostupné z: https://ipk.nkp.cz/legislativa/normy-standardy-doporuceni/Rovnypristupvylouceninaweb.pdf. SOUČKOVÁ, Andrea. Jak se mohou knihovny stát místy pro podporu zaměstnanosti. U nás: knihovnicko-informační zpravodaj Královéhradeckého kraje, 2013, 23(4), s. 16-17 [cit. 2019-05-22]. ISSN 0862-9366. Dostupné také z:http://www.svkhk.cz/SVKHK/u-nas-pdf_archiv/20130411.pdf. |