Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Preference v sociálních interakcích u dětí 1. třídy základní školy
Název práce v češtině: Preference v sociálních interakcích u dětí 1. třídy základní školy
Název v anglickém jazyce: Children Preferences in Social Interactions in 1st Class Elementary School
Klíčová slova: Sociální interakce|komunikace|interpersonální vztahy|osobnostní rozvoj|rodina|škola
Klíčová slova anglicky: Social interaction|Communication|Interpersonal relationship|Personality development|Family|School
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 21.05.2019
Datum zadání: 21.05.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 10.12.2019
Datum a čas obhajoby: 16.06.2020 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:14.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 16.06.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
 
 
 
Zásady pro vypracování
Abstrakt
Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit preference komunikace v sociálních interakcích u dětí v 1. třídě základní školy ve školním roce 2019/2020. Sekundárním cílem je komparace zjištěných dat s výsledky šetření doc. Šauerové, která sledovala vývoj preferencí sociálních interakcí u stejného vzorku respondentů v letech 1999 a 2008–2010.

Obsah diplomové práce je rozdělen na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám terminologickým výkladem základních pojmů. Seznamuji s výsledky výzkumných šetření doc. Šauerové a také s dalšími výzkumy na poli preferencí v sociálních interakcích a interpersonálních vztahů, kde dokazuji širší významy sociálních aspektů školy a života. V neposlední řadě poukazuji na důležitost významu komunikace v sociální interakci v kontextu vzdělávání a osobnostního rozvoje žáka.

Empirická část je komparativní studie vedená kvantitativním přístupem – dotazníkovou metodou. Cílem výzkumu bylo zjistit aktuální preference komunikace v sociálních interakcích u dětí v 1. třídě základní školy ve školním roce 2019/2020. Vzorek respondentů byl vymezen na 6–8leté děti, u kterých jsem zjišťoval současné preference v sociálních interakcích a mapoval strukturu sociálních kontaktů, včetně využívání informačních technologií. V závěru empirické části jsem provedl komparaci nově získaných dat s výsledky výzkumných šetřeních doc. Šauerové z let 1999 a 2008–2010. Výsledky tohoto srovnání ukazují, že se podíl nepřímé sociální interakce a komunikace nevyvíjí podle očekávání lineárně, naopak naznačují, že se u dětí četnost preference přímého způsobu komunikace a sociální interakce zvyšuje.
V závěru diplomové práce hodnotím dosažení v úvodu vytyčených cílů. Shrnuji výsledky z komparativního měření a rekapituluji hlavní zjištění. Nakonec formuluji smysl tohoto projektu a poukazuji na možné přínosy jak pro pedagogickou praxi, tak i pro případné další budoucí výzkumy v tomto oboru.
Seznam odborné literatury
Zdroje BAVEJA, B., SHOWERS, B., JOYCE, B., An Experiment in Conceptually Based Teaching Strategies. Eugene: Booksend Laboratories, 1985.

BERGER, P. L., LUCKMANN, T., Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-46-1.

BERTRAND, Y., Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.

BLUMER, H., Symbolic Interactionism: Perspective and Method. University of California Press, 1986. ISBN 0-520-05676-0.

BUTTERWORTH, G. E. (ed.), Infancy and Epistemology: an Evaluation of Piagetʼs Theory. Brighton: Harvester Press, 1981.

BYTEŠNÍKOVÁ, I., Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.

FREIRE, P., The Politics of Education: Culture, Power and Liberation. Westport: Bergin, Garvey, 1985. ISBN 0-89789-042-6.

GAVORA, P., Malí medzi veľkými: Žiaci rozprávajúce dialektom. In: Transmise kultury a škola. Cahiers du CEFRES, 1998, č. 15, s. 73–78.

GAVORA, P., Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
HEATH, B. S., Questioning at Home and at School: A Comparative Study. In: Hammersley (ed.), Case Studies in Classroom Research. Philadelphia: Open University Press, 1986, s. 104–131. ISBN 0335159842.

HELUS, Z., Sociální psychologie pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada 2007. ISBN 978-80-247-1168-3.

CHRÁSKA, M., Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.

JANDOUREK, J., Průvodce sociologií. 1. vyd. Praha: Grada 2008. ISBN 978-80-247-2397-6.

KLAFKI, W., Das pädagogische Verhältnis. In: KLAFKI, W. et al., Erziehungswissenschaft 1. Frankfurt am Main: Fischer, 1977.

KOŤA, J., TRPIŠOVSKÁ, D., VACÍNOVÁ, M., Sociální psychologie. Vybrané kapitoly. 2., rozš. a přepr. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2013. ISBN 978-80-7452-029-7.

LANE, K. L., GRESHAM, F. M., OʼSHAUGHNESSY, T. E. (eds.), Interventions for Children with or at Risk for Emotional and Behavioral Disorders. 1. vyd. Boston: Allyn & Bacon, 2002. ISBN 978-0205321827.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., Vývojová psychologie. 4., přepr. a aktual. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-1284-0.

LEFSTEIN, A., SNELL, J., Better than Best Practice: Developing teaching and learning through dialogue. 1. vyd. London: Routledge, 2014. ISBN 978-0-415-61843-4.

MAREŠ, J., Pedagogická psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.

MEAD, M., Continuities in Cultural Evolution. New Haven: Yale University Press, 1964.

MERCER, N., LITTLETON, K., Dialogue and the development of childrenʼs thinking. A sociocultural approach. London & New York: Routledge, 2007. ISBN 978-0-415-40478-5.

PAQUETTE, C., Vers une pratique de la pedagogie ouverte. Laval: Éditions NHP, 1976.

PINKER, S., The Village Effect: How Face-to-Face Contact Can Make Us Healthier, Happier, and Smarter. New York: Spiegel & Grau, 2014. ISBN 978-1400069576.

PRŮCHA, J., Moderní pedagogika. 5., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.

PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J., Pedagogický slovník. 4., aktual. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
PUNCH, K. F., Základy kvantitativního šetření. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9.

REZNITSKAYA, A., WILKINSON, I., Professional Development in Dialogic Teaching: Helping Teachers Promote Argument Literacy in Their Classrooms. In: SCOTT, D., HARGREAVES, E. (eds.), The SAGE Handbook of Learning. Lon-don: SAGE, 2015, s. 219–232. ISBN 978-1-4462-8756-9.

RIGHETTI, P. L., Is There Psychological and Emotional Life From Before the Birth? The Prenatal Ego States. International Journal of Prenatal and Perinatal Psychology and Medicine, 2000, roč. 12, č. 3.

SHARAN, S. (ed.), Cooperative Learning: Theory and Research. Westpoint: Praeger, 1990. ISBN 0-275-92887-X.

SHOR, I., FREIRE, P., A pedagogy of Liberation: Dialogues on Transforming Education. USA, Westport: Bergin & Garvey, 1987. ISBN 0-89789-105-8.

SKUTIL, M. a kol., Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z., Komunikace ve školní třídě. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.

VALENTA, J., Učíme (se) komunikovat. 1. vyd. Kladno: Občanské sdružení AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.
VYGOTSKIJ, L. S., Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: SPN, 1976.

WILKINSON, I., MURPHY, K., BINICI, S., Dialogue – Intensive Pedagogies for Promoting Reading Comprehension: What We Know, What We Need to Know. In: RESNICK, L. B., ASTERHAN, C. A., CLARKE, S. N. (eds.), Socializing Intelligence Through Academic Talk and Dialogue. Washington: American Educati-onal Research Association, 2015, s. 35–48. ISBN 978-0935302-40-0.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK