Informační chování žáků 8. a 9. tříd ve vztahu k ochraně vlastního soukromí na sociálních sítích
Název práce v češtině: | Informační chování žáků 8. a 9. tříd ve vztahu k ochraně vlastního soukromí na sociálních sítích |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Information behavior of 8th and 9th grade pupils in relation to the protection of their own privacy on social networks |
Klíčová slova: | Dospívající|teenageři|sociální sítě|sociální média|soukromí|ochrana soukromí|Facebook|Instagram |
Klíčová slova anglicky: | Teenagers|social network|social media|privacy|privacy protection|Facebook|Instagram |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Helena Lipková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 20.05.2019 |
Datum zadání: | 20.05.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 28.06.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.12.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato diplomová práce se zabývá informačním chování žáků 8. a 9. tříd základních škol ve vztahu k ochraně jejich vlastního soukromí na sociálních sítích Facebook a Instagram. Cílem práce je zjistit:
- jak se žáci zajímají o problematiku ochrany svého soukromí na těchto sítích a odkud čerpají tyto informace (rodiče, škola), - zda jsou si vědomi asociovaných rizik a jak je ve svém chování zohledňují, - jestli znají nástroje, které jsou jim na těchto sítích k dispozici, - jak výše uvedené ovlivňuje jejich vystupování na vybraných sociálních sítích z pohledu obsahu a formy sdílených informací. Teoretická část práce se zabývá především charakteristikou vybraných sociálních sítí Facebook a Instagram z hlediska možností ochrany soukromí vůči možným hrozbám. Praktická část bude prezentovat výsledky kvantitativního výzkumu, který bude realizován formou dotazníku mezi žáky 8. a 9. tříd základních škol. Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
BOYD, danah. Je to složitější: sociální život teenagerů na sociálních sítích. Praha: Akropolis, 2017. ISBN 978-80-7470-165-8.
ČERMÁK, Miloš. Facebook - Sociální média - módní vlna, nebo revoluce v komunikaci?. Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2336-8. KIRKPATRICK, David. Pod vlivem Facebooku: příběh z nitra společnosti, která spojuje svět. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3573-0. STEINBERG, Stacey b. Sharenting: Children's Privacy in the Age of Social Media. Emory Law Journal [online]. 2016, 66(4), 839-884 [cit. 2019-01-24]. ISSN 00944076. ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-210-7527-6. UHLS, Yalda T. Mediální mámy a digitální tátové: rady, které na internetu nenajdete. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1317-8. |