Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kognitivní profil dětí s poruchou autistického spektra v mladším školním věku
Název práce v češtině: Kognitivní profil dětí s poruchou autistického spektra v mladším školním věku
Název v anglickém jazyce: Cognitive profile of children with autism spectrum disorder in early school age
Klíčová slova: Poruchy autistického spektra|Kognitivní procesy|Psychodiagnostika
Klíčová slova anglicky: Autism spectrum disorder|Cognitive processes|Psychodiagnostics
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 16.05.2019
Datum zadání: 16.05.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 21.05.2019
Datum a čas obhajoby: 29.06.2020 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:14.04.2020
Datum proběhlé obhajoby: 29.06.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Poruchy autistického spektra (PAS) spadají do oblasti pervazivních vývojových poruch. PAS typicky postihují oblast sociální komunikace a interakce, zájmů a hry, projevující se omezenými repetitivními vzorci chování. Psychodiagnostika dětí s PAS velmi komplikovaná. V posledních letech byl zaznamenán nárůst dětí s PAS, důvodem mohou být rozdíly a vývoj diagnostických kritérií. Současná diagnostika vychází především z projevů chování, předpokládá tak určitá specifika, která se prolínají do oblasti vývojového a kognitivního profilu dětí s PAS. Cílem této práce je představit kognitivní specifika u dětí s PAS v mladším školním věku v porovnání s neurotypickými jedinci.
Literárně přehledová část se bude zabývat diagnostickým procesem, dále bude shrnovat dosavadní poznatky z oblasti kognitivního vývoje a teorie mysli. To vše jak u dětí zdravých, tak s poruchou autistického spektra.
Empirická část se zaměří na projevená specifika v kognitivním vývoji dětí s PAS. Každý respondent absolvuje testovou baterii zahrnující inteligenční test a zkoušku pro pochopení teorie mysli. Vyhodnocení výzkumu bude probíhat jak v rovině kvantitativní, tak kvalitativní, počítá s 30-40 respondenty.

Výsledky výzkumného šetření by mohly přinést důležité informace o kognitivním profilu dětí s PAS. Tyto znalosti jsou důležité především v oblasti diagnostiky. Specifická je také práce v oblasti vzdělávání. Kvalitativní hodnocení tak může přinést širší poznatky o tom, jak s dětmi s PAS pracovat efektivněji.
Seznam odborné literatury
Assouline, S., Foley, N.M., & Dockery, L. (2012). Predicting the academic achievement of gifted students with autism spectrum disorder. Journal of Autism & Developmental Disorders, 42, 1781-1789.

Happé, F.G. (1994). Wechsler IQ profile and theory of mind in autism: a research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 35, 1461-1471.

Lord, C., McGee, J., P. (2001). Educating Children with Autism. Washington, DC: National Academy Press,

Mouga, S., Café, C., Almeida, J., Marques C., Duque, F., & Oliveira, G. (2016). Intellectual profiles in the autism spectrum and other neurodevelopmental disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46, 2940-2955

Nader, A.M., Courchesne, V., Dawson, M., & Souliéres, I. (2016). Does WISC-IV underestimate the intelligence of autistic children? Journal of Autism and Developmental Disorders, 46, 1582-1589.

Schopler, E.; Reicher, R. J.; Lansingová, M. (1998). Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. Praha: Portál.

Svoboda, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.

Volkmar, F.R. (2007). Autism and Pervasive developmental disorders. New York: Cambridge University Press.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK