Kognitivní profil dětí s poruchou autistického spektra v mladším školním věku
Název práce v češtině: | Kognitivní profil dětí s poruchou autistického spektra v mladším školním věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Cognitive profile of children with autism spectrum disorder in early school age |
Klíčová slova: | Poruchy autistického spektra|Kognitivní procesy|Psychodiagnostika |
Klíčová slova anglicky: | Autism spectrum disorder|Cognitive processes|Psychodiagnostics |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 16.05.2019 |
Datum zadání: | 16.05.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 21.05.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 29.06.2020 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.04.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 29.06.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Poruchy autistického spektra (PAS) spadají do oblasti pervazivních vývojových poruch. PAS typicky postihují oblast sociální komunikace a interakce, zájmů a hry, projevující se omezenými repetitivními vzorci chování. Psychodiagnostika dětí s PAS velmi komplikovaná. V posledních letech byl zaznamenán nárůst dětí s PAS, důvodem mohou být rozdíly a vývoj diagnostických kritérií. Současná diagnostika vychází především z projevů chování, předpokládá tak určitá specifika, která se prolínají do oblasti vývojového a kognitivního profilu dětí s PAS. Cílem této práce je představit kognitivní specifika u dětí s PAS v mladším školním věku v porovnání s neurotypickými jedinci. Literárně přehledová část se bude zabývat diagnostickým procesem, dále bude shrnovat dosavadní poznatky z oblasti kognitivního vývoje a teorie mysli. To vše jak u dětí zdravých, tak s poruchou autistického spektra. Empirická část se zaměří na projevená specifika v kognitivním vývoji dětí s PAS. Každý respondent absolvuje testovou baterii zahrnující inteligenční test a zkoušku pro pochopení teorie mysli. Vyhodnocení výzkumu bude probíhat jak v rovině kvantitativní, tak kvalitativní, počítá s 30-40 respondenty. Výsledky výzkumného šetření by mohly přinést důležité informace o kognitivním profilu dětí s PAS. Tyto znalosti jsou důležité především v oblasti diagnostiky. Specifická je také práce v oblasti vzdělávání. Kvalitativní hodnocení tak může přinést širší poznatky o tom, jak s dětmi s PAS pracovat efektivněji. |
Seznam odborné literatury |
Assouline, S., Foley, N.M., & Dockery, L. (2012). Predicting the academic achievement of gifted students with autism spectrum disorder. Journal of Autism & Developmental Disorders, 42, 1781-1789. Happé, F.G. (1994). Wechsler IQ profile and theory of mind in autism: a research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 35, 1461-1471. Lord, C., McGee, J., P. (2001). Educating Children with Autism. Washington, DC: National Academy Press, Mouga, S., Café, C., Almeida, J., Marques C., Duque, F., & Oliveira, G. (2016). Intellectual profiles in the autism spectrum and other neurodevelopmental disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46, 2940-2955 Nader, A.M., Courchesne, V., Dawson, M., & Souliéres, I. (2016). Does WISC-IV underestimate the intelligence of autistic children? Journal of Autism and Developmental Disorders, 46, 1582-1589. Schopler, E.; Reicher, R. J.; Lansingová, M. (1998). Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. Praha: Portál. Svoboda, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. Volkmar, F.R. (2007). Autism and Pervasive developmental disorders. New York: Cambridge University Press. |