Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí pomocí nástroje SMART
Název práce v češtině: Rozvoj dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí pomocí nástroje SMART
Název v anglickém jazyce: Development of children from the families with low socio-economic background with the help of Smart tool
Klíčová slova: předškolní věk|rozvoj dětí|školní zralost|vliv prostředí na dítě|rodinné prostředí|sociokulturní prostředí|sociální znevýhodnění|sociální dovednosti|informační technologie|vzdělávací aplikace|nástroj SMART|pedagogická diagnostika|diagnostická nástroj Isophi
Klíčová slova anglicky: preschool age|development od child|school readiness|influence of environment on child|family environment|social and cultural environment|social disadvantage|social skills|information technologies|educational application|SMART tool|pedagogical diagnostic|diagnostical tool Isophi
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 12.05.2019
Datum zadání: 12.05.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.05.2020
Datum a čas obhajoby: 17.06.2020 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce na téma: Rozvoj dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí pomocí nástroje Smart se skládá ze dvou částí. První, teoretická část je zaměřena na pojetí dítěte v předškolním věku z pohledu vývojové psychologie a sociální pedagogiky. Skrze tyto vědní disciplíny získáváme přehled o tom, jak by mělo být dítě v ideální stavu připraveno na začátek školní docházky. Následně je pozornost zaměřena na jednotlivé aspekty školní zralosti a faktory ve vnějším prostředí, které předškolní zralost ovlivňují. Zabývá se tím, jaký vliv má výchova na rozvoj dětí žijících v sociálně znevýhodněném prostředí. Dále se práce věnuje informačním technologiím a konkrétně otázce, jaký mají informační technologie vliv na rozvoj dítěte. V návaznosti na to je představena vzdělávací aplikaci Smart, jež rozvíjí oblasti školní zralosti, a která je využita v praktické části diplomové práce. Na závěr teoretické části je popsán diagnostický nástroj Isophi, kterým je prováděna diagnostika participantů výzkumu. V praktické části je popsán výzkum založený na vícečetné případové studii rozvoje dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí pomocí vzdělávací aplikace Smart.
Seznam odborné literatury
Bartoňová M. (2008), Přístupy k počátečnímu vzdělávání dětí se sociálním znevýhodněním. Speciální pedagogika, Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 2(18), 101-120, ISSN 1211-2720.
Bláha A. I. (1933), Dítě a prostředí, Sv. 17. Praha: Státní nakladatelství, Knihovna rodičů.
Burkovičová R. (2016), Děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v předškolním vzdělávání, V Ostravě: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7464-812-0.
Gulová L., Šíp R., a kol. (2013), Výzkumné metody v pedagogické praxi, Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4368-4.
Chráska M. (2007), Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu, Praha: Grada, ISBN 978-80-247-1369-4.
Jabin B. (2019), Assessment and development of school readiness levelpreschool children with the help of Isophi diagnostic tool and SMART system , Disertační práce. DEPARTMENT OF EDUCATION FACULTY OF ARTS AND SOCIAL SCIENCES GOVERNMENT COLLEGE UNIVERSITY, FAISALABAD. Pákistán.
Kraus, B. (2008), Základy sociální pedagogiky, Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-383-3.
Kraus B., Poláčková V. (2001), Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky, Brno: Paido, ISBN 80-731-5004-2.
Langmeier J., Krejčířová D. (2006), Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd., Praha: Grada, ISBN 978-80-247-1284-0.
Mertin, V., & Gillernová, I. (2003), Psychologie pro učitelky mateřské školy, Praha: PORTÁL, ISBN 80-7178-799-X.
Pekárková S., Milková E., Azim M., Švandová M. (2018), School readiness and its assessment using new technology, University of Hradec Králové, Czech Republic and GC University Faisalabad, Pakistan.
Pekárková S., Švandová M. (2018), Průvodce pro vzdělávací nástroj SMART, PPP STEP Kladno.
Piaget J., Inhelder B. (2014), Psychologie dítěte, Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0691-0.
Průcha J. (2009), Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, ISBN 978-807-3675-462.
Průcha J., Walterová E., Mareš J. (2009), Pedagogický slovník. 6.,aktualiz. a rozš. vyd., Praha: Portál, ISBN 978-807-3676-476.
Špičák J. (1993), Prostředí z pohledu sociální pedagogiky, Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, ISBN 80-706-7227-7.
Švaříček R., Šeďová K. (2014), Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Vyd. 2. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0644-6.
Těthalová M. (2012), Přípravné třídy pomáhají dětem lépe se připravit na školu, Informatorium, 19(5), 22-23. ISSN 1210-7506.
Vágnerová, M. (2012), Vývojová psychologie, Dětství a dospívání, Karolinum Press.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK