Vztah etické a estetické hodnoty v umění performance
Název práce v češtině: | Vztah etické a estetické hodnoty v umění performance |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Relationship Between Moral and Aesthetic Values In Performance Art |
Klíčová slova: | umění performance|etická hodnota|estetická hodnota|autonomismus|moralismus|imoralismus |
Klíčová slova anglicky: | performance art|moral value|aesthetic value|autonomism|moralism|immoralism |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra estetiky (21-KEST) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Hadravová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.04.2019 |
Datum zadání: | 29.04.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.05.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2020 11:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato bakalářská práce se bude věnovat vztahu etické a estetické hodnoty v rámci úvah o umění performance. V debatách o etické hodnotě umění v angloamerické estetice je pozornost soustředěna především na umění jako takové, přičemž autoři a autorky ilustrují své teze na uměleckých dílech literárních a filmových. Etická hodnota umění je tak pojímána zejména z hlediska narativní fikce. V této práci chci zkoumat, jestli se obecné pojetí etické hodnoty umění, jak ji chápou angloameričtí estetici a estetičky, promění, uplatní-li se na zatím netematizovaný druh umění, totiž na umění performance. Umění performance je umělecká forma závislá na čase a místě provedení, přítomnosti performera a jeho vztahu k divákům. Výzva, kterou umění performance představuje pro debatu o vztahu etiky a estetiky, je založena na charakteru děl umění performance: existují pouze v okamžik svého provedení, které je nezbytně vázáno na performera (tj. na přítomnost reálného člověka a jeho tělo jakožto médium), který prováděnými aktivitami nezřídka přímo tematizuje etické otázky ve vztahu k estetickým aspektům díla, jako je tomu např. v případě Cut Piece Yoko Ono nebo Rhythm 0 Mariny Abramović. Umění performance tak narušuje tradiční estetické kategorie, zejm. vztah subjektu a objektu, vztah mezi produkcí a recepcí uměleckého díla či samotný status uměleckého díla jako objektu. V práci se chci dobrat odpovědi na to, zda lze na umění performance aplikovat vztah etické a estetické hodnoty, jak je představen v dosavadních debatách, případně zda je třeba některé výchozí předpoklady těchto debat přezkoumat. |
Seznam odborné literatury |
Anderson, James C. and Jeffrey T. Dean. „Moderate Autonomism“. British Journal of Aesthetics 38, no. 2 (1998): 150-166. Carroll, Noël. „Art, narrative, and moral understanding“. In Aesthetics and Ethics: Essays at the Intersection, edited by Jerrold Levinson, 126-160. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. Carroll, Noël. „Moderate Moralism versus Moderate Autonomism“. British Journal of Aesthetics 38, no. 4 (1998): 419-424. Carroll, Noël. „Moderate Moralism“. British Journal of Aesthetics 36, no. 3 (1996): 223-238. Fischer-Lichte, Erika. The Transformative Power of Performance. Translated by Saskya Iris Jain. Milton, Oxon: Routledge, 2008. Goldberg, RoseLee. „Performance Art from Futurism to the Present“. In The Twentieth-Century Performance Reader, edited by Teresa Brayshaw and Noel Witts, 213-216. Milton, Oxon: Routledge, 2014. Kieran, Matthew. „Art, Morality and Ethics: On the (Im)Moral Character of Art Works and Inter-Relations to Artistic Value“. Philosophy Compass 1/2 (2006): 129-143. Richards, Mary. Marina Abramović. Milton, Oxon: Routledge, 2010. Schechner, Richard. Performance Studies: An Introduction. Milton, Oxon: Routledge, 2013. Ward, Frazer. No Innocent Bystanders: Performance Art and Audience. Lebanon, New Hampshire: University Press of New England, 2012. |