Verbální komunikace mezi vyučujícími a žáky na střední škole (Dialog při výuce českého jazyka)
Název práce v češtině: | Verbální komunikace mezi vyučujícími a žáky na střední škole (Dialog při výuce českého jazyka) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Verbal communication between teachers and students at secondary school (Dialogue in lesson of Czech language) |
Klíčová slova: | komunikace|verbální komunikace|dialog|vyučovací hodina|student|vyučující |
Klíčová slova anglicky: | communication|verbal communication|dialogue|lesson|student|teacher |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.04.2019 |
Datum zadání: | 02.05.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.05.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2021 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude zabývat podobami a funkcemi dialogu mezi vyučujícím a žáky při výuce na středních školách, především gymnáziích, a to v hodinách českého jazyka zaměřených na výuku jazyka, popř. slohu nebo literatury. Soustředí se na verbální složky komunikace. Autorka prozkoumá především to, v jakých fázích vyučovací hodiny se dialog objevuje, kdo je jeho iniciátorem, jakou podobu mají příspěvky jednotlivých komunikantů a jaká je funkce příslušné výměny v rámci dané vyučovací hodiny, popř. vyučovacího procesu (pozornost bude mj. věnována otázkám, kdo a jak vnáší do dialogu témata, jakou podobu mají otázky a odpovědi a kdo je produkuje, jak je organizováno střídání mluvčích či řízena jejich pozornost, jak jsou řešena případná nedorozumění, atp.). Umožní-li to získaný materiál, budou sledovány také dialogické prvky (např. kontaktové prostředky) v monologických (např. výkladových) částech promluvy vyučujících. Analyzovaným materiálem budou nahrávky vyučovacích hodin pořízené autorkou práce, popř. přístupné na internetu v rámci tzv. virtuálních hospitací. Postup práce: 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu k tématu, především ke komunikaci při výuce na daném typu škol a k problematice dialogu a jeho analýzy. 2. Navázat kontakt se školami, na nichž výzkum proběhne. Připravit text informovaného souhlasu pro ředitele škol, vyučující a rodiče žáků, popř. zletilé žáky. Informované souhlasy získat. 3. Shromáždit materiál k analýze: Pořídit nahrávky vybraných vyučovacích hodit. Relevantní části hodin přepsat (zvolit vhodný způsob přepisu). V případě potřeby doplnit materiál z dalších zdrojů, např. tzv. virtuálních hospitací; relevantní části tohoto materiálu též přepsat. 4. Získaný materiál analyzovat z hlediska dialogu, jeho výstavby a funkcí; zaměřit se především na otázky vymezené v úvodní anotaci zadání práce (viz výše). 5. Vyvodit závěry, neopomenout diskusi k použitým metodám i k výsledkům práce. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura BRABCOVÁ, R. – VITVAR, V. (1978): Mluvený projev ve škole i mimo školu. Praha: SPN. CANGELOSI, J. S. (1994): Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál. ČMEJRKOVÁ, S. – HOFFMANNOVÁ, J. (2011): Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia. (relevantní části) GAVORA, P. (2005): Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido. HOFFMANNOVÁ, J. a kol. (2016): Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia. (relevantní části) HÖFLEROVÁ, E. (2003): Školský dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava: PdF OU. HENDL, J. (2008): Kvalitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál. MAREŠ, J., – KŘIVOHLAVÝ, J. (1989): Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN. MAREŠ, J. – KŘIVOHLAVÝ, J. (1995): Komunikace ve škole. Brno: MU. MUKAŘOVSKÝ, J. (1948): Dialog a monolog. In: Kapitoly z české poetiky I. Praha, s. 129–153. (nebo jiné vyd.) NAVRÁTIL, S. – KLIMEŠ, K. – FLEISCHMANN, O. (1992): Komunikace v pedagogických situacích. Ústí nad Labem: PdF UJEP. OWENS, Jr., R. E. (2014): Language Development. Harlow: Pearson. (relevantní části) PROKEŠOVÁ, L. – STUCHLÍKOVÁ, I. (1990): K vybraným problémům pedagogické komunikace. Č. Budějovice: PdF JU. SKUTIL, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. SVOBODOVÁ, J. (2000): Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ŠEĎOVÁ, K. a kol. (2012): Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál. VÁGNEROVÁ, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. (relevantní části) ZEMAN, J. (2013): Verbální a neverbální prostředky v komunikaci mládeže. Hradec Králové: Gaudeamus. Časopisecké a sborníkové studie a kvalifikační práce k tématu; relevantní hesla z lingvistických encyklopedií (mj. NESČ). |