Srovnání vývoje řeči mezi monolingvními a bilingvními dětmi předškolního věku
Název práce v češtině: | Srovnání vývoje řeči mezi monolingvními a bilingvními dětmi předškolního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | A comparison of language development in monolingual and bilingual pre-schoolers |
Klíčová slova: | vývoj řeči|logopedická intervence|monolingvní děti|bilingvní děti|předškolní věk |
Klíčová slova anglicky: | language development|logopaedic intervention|momolingual children|bilingual children|pre.schoolers |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.04.2019 |
Datum zadání: | 02.05.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 06.05.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 01.09.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tématem práce je rozdílný vývoj řeči mezi monolingvními a bilingvními dětmi předškolního věku v průběhu logopedické intervence. Práce se bude zakládat na výzkumném projektu spočívajícím v pozorování dětí při zájmovém kroužku logopedické intervence a sběru a následné analýze dat získaných tímto pozorováním. Hlavním přínosem výzkumu budou výsledky srovnání vývoje řeči mezi dětmi z odlišného jazykového prostředí prostředí.
Cílem výzkumu je porovnání jazykového vývoje dětí předškolního věku z monoligvního a bilingvního prostředí v průběhu logopedické intervence. SBěr dat bude uskutečněn prostřednictvím audionahrávek a deníkových záznamů diplomantky. Metodou kvalitativní analýzy budou nasbíraná data analyzována, na základě této analýzy budou vyvozeny závěry pro další praxi. |
Seznam odborné literatury |
1. ČERMÁK, František. Jazyk a jazykověda: přehled a slovníky. Vyd. 3., dopl. Praha: Karolinum, 2001, 340 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, sv. 2. ISBN 978-802-4601-540.
2. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 978-80-251-1829-0. 3. HAGEGE, C. Člověk a řeč. Praha: Karolinum, 1998, ISBN 80-7184-331-8. 4. HORKÁ, Hana a Zora SYSLOVÁ. Studie k předškolní pedagogice: an introduction to bilingualism. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 121 s. ISBN 978-802-1054-677. 5. JOSÍFKOVÁ, Bc. Lenka. Komunikace v mateřské škole: vybrané komunikační situace [online]. nám. Jana Palacha 1/2, 116 38 Staré Město, 2017 [cit. 2019-03-08]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/120278719/?lang=cs. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. 6. LINHARTOVÁ, Tereza a Barbora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Praha: Meta - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2018. ISBN 978-80-88171-18-8. 7. LINHARTOVÁ, Tereza, Petra RISTIČ, Kateřina HANUŠKOVÁ, Kristýna CHMELÍKOVÁ a Klára BROMOVÁ. Nápadníček aktivit pro MŠ: činnosti pro celou třídu s ohledem na děti s odlišným mateřským jazykem. Praha: META, o.p.s. - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2018. ISBN 978-80-88171-11-9. 8. MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha : Portál, 1999. 143 s. ISBN 80-7178-320-X. 9. MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ, ed. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3676-278. 10. TITĚROVÁ, Kristýna, Lukáš RADOSTNÝ, Zuzana BRUMLICHOVÁ, Klára HORÁČKOVÁ a Petra VÁVROVÁ. Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem: systémová doporučení. Praha: Meta - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, [2014]. ISBN 978-80-270-2568-8. 11. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 978-802-4609-560. |