Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Tenkrát v roce 1994: Distribuce a mediální recepce filmu Pulp Fiction – Historky z podsvětí v České republice
Název práce v češtině: Tenkrát v roce 1994: Distribuce a mediální recepce filmu Pulp Fiction – Historky z podsvětí v České republice
Název v anglickém jazyce: Once Upon a Time in 1994: Distribution and Medial Reception of the Film Pulp Fiction in the Czech Republic
Klíčová slova: Pulp Fiction|Quentin Tarantino|diskurzivní analýza|filmová distribuce|Gemini Film
Klíčová slova anglicky: Pulp Fiction|Quentin Tarantino|discourse analysis|film distribution|Gemini Film
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.04.2019
Datum zadání: 15.04.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.05.2019
Datum a čas obhajoby: 02.02.2021 13:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.01.2021
Datum proběhlé obhajoby: 02.02.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Ivan Klimeš
 
 
 
Zásady pro vypracování
Svou bakalářskou praxí se chci věnovat distribuci a mediální recepci filmu Pulp Fiction – Historky z podsvětí v českém prostředí v 90. letech v širším kontextu distribuce amerických/hollywoodských filmů a redefinování pozice americké kinematografie v období kulturní a ekonomické transformace v Československu po roce 1989.
Vycházím z faktu, že uvádění amerických filmů bylo před rokem 1989 v rámci socialistického Československa značně limitováno, zatímco po listopadové revoluci začaly smlouvy s největšími americkými filmovými studii představovat klíčový prvek určující podobu podnikání nově vzniklých českých distribučních společností. Americká produkce rychle obsadila většinu pozic v žebříčcích nejnavštěvovanějších filmů, zaujala procentuálně největší část filmového importu, a v Česku stejně jako v dalších evropských zemích zavládl strach z tzv. kulturního imperialismu Hollywoodu.
Americký film na druhou stranu v té době triumfoval i z hlediska uměleckého; ve stejném roce, kdy se Východní blok začal rozpadat, vyhrál Zlatou palmu, hlavní cenu filmového festivalu v Cannes, americký film Sex, lži a video a spustil vlnu zájmu o alternativní („uměleckou“) americkou produkci souhrnně označovanou jako „americký nezávislý film“, jehož dalším průlomovým dílem se stal právě film Quentina Tarantina Pulp Fiction.
Metodou orálního historie a diskurzivní analýzy chci zjistit, jakou pozici zaujímalo Pulp Fiction v nabídce jeho českého distributora, společnosti Gemini Film, a jakým způsobem jej nahlížela dobová filmová kritika vzhledem k popsanému historickému kontextu.
Seznam odborné literatury
ANDREW, Geoff: Podivnější než ráj: filmoví režiséři nezávislé scény v současné americké kinematografii. Praha: Volvox Globator, 2001.
ČERMÁK, Leo: Od monopolu k oligopolu: Česká filmová distribuce v letech 1989-1993. Brno, 2008. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Filozofická fakulta
DANIELIS, Aleš: Česká filmová distribuce po roce 1989. Iluminace 19, 2007, č. 1(65), s. 53-104.
KING, Geoff: American independent cinema. Bloomington: Indiana University Press, 2005.
PAGE, Edwin: Quinterssential Tarantino. Marion Boyars Publisher LTD, 2005.
PERREN, Alisa: sex, lies and marketing: Miramax and the Development of the Quality Indie Blockbuster. Films Quarterly 55, 2001, č. 2, s. 30-39.
STRNAD, Pavel: Transformace české kinematografie v letech 1989-1999. Praha, 2000. Diplomová práce. FAMU
SZCZEPANIK, Petr (ed.): Nová filmové historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultur. Praha: Herrmann & synové 2004.
ŠÍR, Ondřej: Distribuční strategie. Olomouc, 2010. Diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Filozofická fakulta
VANĚK, Miroslav a Pavel MÜCKE: Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie. Praha: Fakulta humanitních studií UK v Praze, 2011.
WYATT, Justin: The formation of the „major independent“: Miramax, New Line and the New Hollywood. in Steve Neale and Murray Smith (eds), Contemporary Hollywood Cinema. Londýn-New York: Routledge, 2003, s. 74-90
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK