Tenkrát v roce 1994: Distribuce a mediální recepce filmu Pulp Fiction – Historky z podsvětí v České republice
Název práce v češtině: | Tenkrát v roce 1994: Distribuce a mediální recepce filmu Pulp Fiction – Historky z podsvětí v České republice |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Once Upon a Time in 1994: Distribution and Medial Reception of the Film Pulp Fiction in the Czech Republic |
Klíčová slova: | Pulp Fiction|Quentin Tarantino|diskurzivní analýza|filmová distribuce|Gemini Film |
Klíčová slova anglicky: | Pulp Fiction|Quentin Tarantino|discourse analysis|film distribution|Gemini Film |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 15.04.2019 |
Datum zadání: | 15.04.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.05.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 02.02.2021 13:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.01.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.02.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Ivan Klimeš |
Zásady pro vypracování |
Svou bakalářskou praxí se chci věnovat distribuci a mediální recepci filmu Pulp Fiction – Historky z podsvětí v českém prostředí v 90. letech v širším kontextu distribuce amerických/hollywoodských filmů a redefinování pozice americké kinematografie v období kulturní a ekonomické transformace v Československu po roce 1989.
Vycházím z faktu, že uvádění amerických filmů bylo před rokem 1989 v rámci socialistického Československa značně limitováno, zatímco po listopadové revoluci začaly smlouvy s největšími americkými filmovými studii představovat klíčový prvek určující podobu podnikání nově vzniklých českých distribučních společností. Americká produkce rychle obsadila většinu pozic v žebříčcích nejnavštěvovanějších filmů, zaujala procentuálně největší část filmového importu, a v Česku stejně jako v dalších evropských zemích zavládl strach z tzv. kulturního imperialismu Hollywoodu. Americký film na druhou stranu v té době triumfoval i z hlediska uměleckého; ve stejném roce, kdy se Východní blok začal rozpadat, vyhrál Zlatou palmu, hlavní cenu filmového festivalu v Cannes, americký film Sex, lži a video a spustil vlnu zájmu o alternativní („uměleckou“) americkou produkci souhrnně označovanou jako „americký nezávislý film“, jehož dalším průlomovým dílem se stal právě film Quentina Tarantina Pulp Fiction. Metodou orálního historie a diskurzivní analýzy chci zjistit, jakou pozici zaujímalo Pulp Fiction v nabídce jeho českého distributora, společnosti Gemini Film, a jakým způsobem jej nahlížela dobová filmová kritika vzhledem k popsanému historickému kontextu. |
Seznam odborné literatury |
ANDREW, Geoff: Podivnější než ráj: filmoví režiséři nezávislé scény v současné americké kinematografii. Praha: Volvox Globator, 2001.
ČERMÁK, Leo: Od monopolu k oligopolu: Česká filmová distribuce v letech 1989-1993. Brno, 2008. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Filozofická fakulta DANIELIS, Aleš: Česká filmová distribuce po roce 1989. Iluminace 19, 2007, č. 1(65), s. 53-104. KING, Geoff: American independent cinema. Bloomington: Indiana University Press, 2005. PAGE, Edwin: Quinterssential Tarantino. Marion Boyars Publisher LTD, 2005. PERREN, Alisa: sex, lies and marketing: Miramax and the Development of the Quality Indie Blockbuster. Films Quarterly 55, 2001, č. 2, s. 30-39. STRNAD, Pavel: Transformace české kinematografie v letech 1989-1999. Praha, 2000. Diplomová práce. FAMU SZCZEPANIK, Petr (ed.): Nová filmové historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultur. Praha: Herrmann & synové 2004. ŠÍR, Ondřej: Distribuční strategie. Olomouc, 2010. Diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Filozofická fakulta VANĚK, Miroslav a Pavel MÜCKE: Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie. Praha: Fakulta humanitních studií UK v Praze, 2011. WYATT, Justin: The formation of the „major independent“: Miramax, New Line and the New Hollywood. in Steve Neale and Murray Smith (eds), Contemporary Hollywood Cinema. Londýn-New York: Routledge, 2003, s. 74-90 |