Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Slovesné morfologické kategorie v učebnicích českého jazyka
Název práce v češtině: Slovesné morfologické kategorie v učebnicích českého jazyka
Název v anglickém jazyce: Verbal morphological categories in Czech language textbooks
Klíčová slova: český jazyk|didaktická transformace|morfologická kategorie|sloveso|učebnice
Klíčová slova anglicky: Czech language|didactic transformation|morphological category|verb|textbook
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.04.2019
Datum zadání: 02.05.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 06.05.2019
Datum a čas obhajoby: 07.09.2020 08:40
Datum odevzdání elektronické podoby:16.08.2020
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na zpracování slovesných morfologických kategorií ve vybraných učebnicích českého jazyka pro základní a střední školy. Cílem práce je (1) provést analýzu oblasti morfologických kategorií sloves v jednotlivých učebnicích, (2) zjistit, jakým způsobem je tato oblast didakticky transformována ve vztahu k odborně-teoretickému pojetí a (3) posoudit, zda je obsah zpracován vhodně s ohledem na oborovou správnost na straně jedné a učební schopnost žáka na straně druhé.
V prvním části práce budou shrnuty dosavadní teoretické poznatky pedagogického výzkumu učebnic s oporou o vybrané empirické studie. Část druhá uvede do kontextu slovesné morfologické kategorie předložením odborných pojetí v několika mluvnicích a příručkách české jazykovědy. Třetí část se bude věnovat samotnému výzkumu učebnic metodou kvalitativní obsahové analýzy a bude sledovat převod vzdělávacího obsahu v závislosti na odborných výkladech příslušné oblasti vymezených v části druhé.
Seznam odborné literatury
Čechová, M. a Styblík, V. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 1998.
Janík, T. Metodologické problémy výzkumu didaktických znalostí obsahu. Brno: Paido, 2008.
Johnsen, E. B. Textbooks in the Kaleidoscope. Oslo: Scandinavian University Press, 1993.
Knecht, P. a Janík, T. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008.
Maňák, J. a Klapko, D. Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006. Pedagogický výzkum v teorii a praxi.
Mikk, I. Textbook: Research and Writing. Frankfurt: Peter Lang, 2000.
Pingel, F. UNESCO Guidebook on Textbook Research and Textbook Revision. Hannover: Hahn, 1999.
Průcha, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno, Paido 1998.
Šebesta, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 2005.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK