Spolupráce mateřské školy a rodiny
Název práce v češtině: | Spolupráce mateřské školy a rodiny |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Cooperation between nursery school and family |
Klíčová slova: | Dítě předškolního věku|komunikace|mateřská škola|pravidla|rodič|rodina|socializace|učitelka mateřské školy. |
Klíčová slova anglicky: | Communication|family|nursery school|nursery school teacher|parent|preschool child|rules|socialization. |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 13.04.2019 |
Datum zadání: | 13.04.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.12.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 31.01.2020 14:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.12.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 31.01.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá problematikou spolupráce mateřské školy a rodiny. Cílem bakalářské práce je analyzovat spolupráci mateřské školy a rodiny v kontextu socializace dítěte předškolního věku. První tři kapitoly teoretických východisek představují úvod do zkoumané problematiky: přiblížena jsou specifika předškolního věku, koncept socializace a její průběh u dítěte v předškolním věku v rodině a v mateřské škole. Pojednáno je o faktorech, které jsou významné pro socializaci dítěte předškolního věku a též o schopnostech a dovednostech, které je vhodné v tomto věku u dětí rozvíjet. V páté kapitole práce je popsán koncept výzkumu a užitá metodologie. Zvolen byl kvantitativní výzkum, metodou výzkumu byl dotazník vlastní konstrukce, data byla analyzována pomocí popisné statistiky. Cílem výzkumu bylo zjistit, v jakých oblastech lze v rámci vzájemné spolupráce mateřské školy a rodičů pozitivně působit na socializaci dětí předškolního věku. Dalším cílem jsme zjišťovali, jaké faktory přispívají ke kvalitě vzájemné spolupráce učitelek mateřské školy a rodičů. Výzkumný soubor tvořili rodiče dětí předškolního věku a učitelky mateřských škol. Z výzkumu vyplynulo, že spolupráce rodičů a mateřské školy je většinou dobrá, klíčový je zájem o dítě a též o působení na dítě druhou stranou. Významné je včasné předávání potřebných informací o dítěti, rodině či fungování v mateřské škole. Součástí práce je i doporučení pro praxi. |
Seznam odborné literatury |
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1. BENDL, Stanislav a kol. Vychovatelství: Učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4248-9. BENÍŠKOVÁ, Tereza. Když dítě lže. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2309-9. BERNS, Roberta. Child, Family, School, Community: Socialization and Support. 7th ed. Belmont, CA: Thompson Higher Education, 2007. ISBN 0-495-00758-7. BIDDLE, Kimberlay A. Gordon et al. Early Childhood Education: Becoming a Professional. Thousand Oaks: Sage, 2014. ISBN 978-1-4129-7345-8. CIUCCI, Enrica, BARONCELLI, Andrea, TOSELLI, Monica and Susanne A. DENHAM. Personal and Professional Emotional Characteristics of Early Childhood Teachers and Their Proneness to Communicate with Parents and Collegues About Children´s Emotions. Child & Youth Forum, 2018. vol. 47, issue 2, pp. 303-316. ISSN 1053-1890. DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 4., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8. GILLERNOVÁ, Illona, KEBZA, Vladimír, RYMEŠ, Milan a kol. Psychologické aspekty změn v české společnosti: člověk na přelomu tisíciletí. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2798-1. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele a rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5. JANOŠOVÁ, Pavlína. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2284-9. JEDLIČKA, Richard a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5. JEDLIČKA, Richard. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0096-5. JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Je naše dítě zralé na vstup do školy? Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4750-7. KILIC, Sükran. Emotional Competence and Emotion Socialization in Preschoolers: The Viewpoint of Preschool Teachers. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 2015, vol. 15, issue 4, pp. 1007-1020. ISSN 1303-0485. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-4435-3. KRAUS, Blahoslav. Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-411-3. KROPÁČKOVÁ, Jana. Spolupráce mateřské školy s rodinou. ACTA HUMANICA, 2017, roč. 14, č. 1, s. 59-73. ISSN 1336-5126. KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání od podzimu do zimy. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-7496-270-7. LOVASOVÁ, Lenka. Rodinné vztahy. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-66-0. MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5. MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4. MÜLLEROVÁ, Dana. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2510-2. NAVRÁTILOVÁ, Andrea. Rozvoj prosociálního chování u dětí v předškolním věku. Závěrečná práce. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2017. Vedoucí práce Eva SVOBODOVÁ. OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8. OREL, Miroslav, OBEREIGNERŮ, Radko a Andrej MENTEL. Vybrané aspekty sebepojetí dětí a adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-4991-3. PROCHÁZKA, Roman a kol. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4451-3. PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7552-323-5. RABUŠICOVÁ, Milada a Kateřina EMMEROVÁ. Role rodičů ve vztahu ke škole – teoretické koncepty. Pedagogika, 2003, roč. 53, s. 141-151. ISSN 0031-3815. REICHEL, Jiří. Kapitoly systematické sociologie. Vyd. 2. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2594-9. REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6. SPILKOVÁ, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9. SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7. ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Průvodce dětským světem. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1907-8. ŠRAMOVÁ, Blandína a Jiří PAVELKA. The perception of media messages by preschool children. Young Consumers, 2017, vol. 18, issue 2, pp. 121-140. ISSN 1747-3616. VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. YAWKEY, Thomas D. and James E. JOHNSON. Integrative Processes and Socialization: Early To Middle Childhood. 2nd ed. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2013. ISBN 0-89859-604-1. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. WEDLICHOVÁ, Iva. Vývojová psychologie (určeno studentům Učitelství pro mateřské školy). Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-320-5. WONG, Daniel W. et al. Counseling Individuals Through the Lifespan. Thousand Oaks: Sage, 2015. ISBN 978-1-4522-1794-9. ZACHAROVÁ, Eva a Jitka ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1. Legislativní zdroje: Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Internetové zdroje: KŘEMENOVÁ, Jana. Spolupráce a komunikace s rodiči. [online] 2014 [cit. 2019-05-28]. Dostupný z: https://www.fakta.cz/fakta-detailprojekt.aspx?IDProjekt=7 MŠMT. Souhrnné informace o povinném předškolním vzdělávání. [online]. 2017 [cit. 2018-12-11]. Dostupný z: www.msmt.cz/file/40134_1_1/ MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. [online] 2018 [cit. 2019-05-28]. Dostupný z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-vseobecne-vzdelavani ŠPRACHTOVÁ, Ludmila. Rodina a mateřská škola. [online] 2013 [cit. 2019-05-28]. Dostupný z: https://www.dashofer.cz/download/ukazky/2_6_rodina_a_materska_skola.pdf |