Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Komparace environmentálního vzdělávání v České republice a ve Švédsku
Název práce v češtině: Komparace environmentálního vzdělávání v České republice a ve Švédsku
Název v anglickém jazyce: Comparison of Environmental Education in the Czech Republic and Sweden
Klíčová slova: environmentální vzdělávání|environmentální pilíř udržitelného rozvoje|Agenda 2030 pro udržitelný rozvoj|Česká republika|Švédsko
Klíčová slova anglicky: environmental education|environmental pillar of sustainable development|The 2030 Agenda for Sustainable Development|Czech Republic|Sweden
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.03.2019
Datum zadání: 08.03.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.03.2019
Datum a čas obhajoby: 07.09.2020 12:00
Datum odevzdání elektronické podoby:04.08.2020
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude porovnat environmentální vzdělávání v České republice a ve Švédsku s důrazem na strategické dokumenty a vládní projekty v této oblasti. Hlavním východiskem práce bude Agenda 2030 pro udržitelný rozvoj, strategický dokument vydaný OSN v roce 2015. Dále budu čerpat z legislativních a strategických dokumentů na mezinárodní i národní úrovni, statistických šetření a zpráv a dalších odborných publikací. Nejprve se zaměřím na vymezení problematiky environmentálního vzdělávání v kontextu udržitelného rozvoje. Dále bude pozornost věnována Agendě 2030 pro udržitelný rozvoj, její implementaci v České republice a ve Švédsku a jejím environmentálně-edukačním souvislostem. Nakonec porovnám aktuální situaci v oblasti environmentálního vzdělávání v České republice a ve Švédsku, srovnám priority, zainteresované státní instituce, legislativní a strategické dokumenty a realizaci z nich vycházejících vládních projektů.

Předběžná struktura práce:
1 Environmentální pilíř jako jedna ze tří základních oblastí udržitelného rozvoje
1.1 Koncept udržitelného rozvoje a jeho východiska
1.2 Environmentální pilíř udržitelného rozvoje
1.3 Environmentální vzdělávání

2 Agenda 2030 pro udržitelný rozvoj
2.1 Představení strategického dokumentu Agenda 2030 pro udržitelný rozvoj
2.2 Agenda 2030 pro udržitelný rozvoj a její příspěvek k environmentálnímu vzdělávání
2.3 Národní strategie vycházející z Agendy 2030 pro udržitelný rozvoj
2.3.1 Strategický rámec Česká republika 2030
2.3.2 Švédsko a jeho strategie pro udržitelný rozvoj
2.3.3 Komparace environmentálního vzdělávání vycházejícího z Agendy 2030 pro udržitelný rozvoj v České republice a ve Švédsku

3 Státní instituce, projekty a strategické dokumenty v oblasti environmentálního vzdělávání
3.1 Státní instituce, projekty a strategické dokumenty v oblasti environmentálního vzdělávání v České republice
3.2 Státní instituce, projekty a strategické dokumenty v oblasti environmentálního vzdělávání ve Švédsku
Porovnání aktuální situace v oblasti environmentálního vzdělávání v České republice a ve Švédsku
Seznam odborné literatury
BEERY, Thomas H. Nordic in Nature: Friluftsliv and Environmental Connectedness. Environmental Education Research. 2013, 19(1), p. 94–117. ISSN 1350-4622. Dostupné z: https://www-tandfonline-com.ezproxy.is.cuni.cz/doi/abs/10.1080/13504622.2012.688799.
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
LESKOVCOVÁ, Martina, Lada MATOUŠKOVÁ PRYLOVÁ a Alice PALACKÁ. Environmentální výchova v České republice a v EU, systém environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2012. ISBN 978-80-87472-42-2.
MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ ČESKÉ REPUBLIKY. Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálního poradenství na léta 2016–2025. Praha: Ministerstvo životního prostředí České republiky, 2016. Dostupné z: https://www.mzp.cz/cz/statni_program_evvo_ep_2016_2025.
MINISTRY OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT SWEDEN. Strategic Challenges: A Further Elaboration of the Swedish Strategy for Sustainable Development. Stockholm: Ministry of Sustainable Development Sweden, 2006. Dostupné z: https://www.government.se/49b73b/contentassets/a321458d6c6b407388aac5590ce0fdea/strategic-challenges---a-further-elaboration-of-the-swedish-strategy-for-sustainable-development-comm.-200506126.
OFFICE OF THE GOVERNMENT OF THE CZECH REPUBLIC. National Report on the Implementation of the 2030 Agenda for Sustainable Development: Czech Republic. Prague: Office of the Government of the Czech Republic, Government Council for Sustainable Development, 2017. Dostupné z: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/15717Czech_Republic.pdf.
SANDELL, Klas a Jonah ÖHMAN. Educational potentials of encounters with nature: Reflections from a Swedish outdoor perspective. Environmental Education Research. 2010, 16(1), p. 113–132. ISSN 1469-5871. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13504620903504065.
SWEDESD. Recommendations for Implementing Education for Sustainable Development in Sweden. Uppsala: SWEDESD, 2014. ISBN 978-91-637-6995-5. Dostupné z: https://swedesd.uu.se/digitalAssets/430/c_430292-l_1-k_recommendations.pdf.
SWEDISH ENVIRONMENTAL PROTECTION AGENCY. Sweden’s environmental objectives – An introduction. Stockholm: Swedish Environmental Protection Agency, 2012. ISBN 978-91-620-8620-6. Dostupné z: https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-8820-0.pdf?pid=23427.
UN GENERAL ASSEMBLY. Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. New York: UN General Assembly, 2015. Dostupné z: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/21252030%20Agenda%20for%20Sustainable%20Development%20web.pdf.
UN GENERAL ASSEMBLY. Sweden and the 2030 Agenda - Report to the UN High Level Political Forum 2017 on Sustainable Development. New York: Division for Sustainable Development Goals, Department of Economic and Social Affairs, United Nations, 2017. Dostupné z: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/16033Sweden.pdf.
UNECE. Strategie pro vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Ženeva: UNECE, 2005. Dostupné z: https://www.unece.org/fileadmin/DAM/env/esd/strategytext/strategyinczech.pdf.
UNESCO. 3rd Global Report on Adult Learning and Education: The Impact of Adult Learning and Education on Health and Well-Being; Employment and the Labour Market; and Social, Civic and Community Life. Hamburg: UNESCO Institute for Lifelong Learning, 2016. ISBN 978-92-820-1213-0. Dostupné z: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245917.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY. Strategický rámec Česká republika 2030. Praha: Úřad vlády České republiky, Odbor pro udržitelný rozvoj, 2017. ISBN 978-80-7440-188-6. Dostupné z: https://www.cr2030.cz/strategie/dokumenty-ke-stazeni.
WALS, Arjen E. J. a Aaron BENAVOT. Can We Meet the Sustainability Challenges? The Role of Education and Lifelong Learning. European Journal of Education. 2017, 52(4), p. 404–413. ISSN 0141-8211. Dostupné z: http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=86706f84-10c5-4234-9ac8-2a59f753c95f%40sdc-v-sessmgr03.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK