Sociologické zkoumání hackerské subkultury: přínos pro obor
Název práce v češtině: | Sociologické zkoumání hackerské subkultury: přínos pro obor |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Sociological inquiry into the hacker subculture: contributions for the field |
Klíčová slova: | hacker|hackerská subkultura|kriminologie|deviace|internet |
Klíčová slova anglicky: | hacker|hacker subculture|criminology|deviation|internet |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 05.03.2019 |
Datum zadání: | 05.03.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 13.03.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 10.06.2020 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.06.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jiří Buriánek, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Struktura a obsah projektu BP: 1. Východiska: jasné a stručné vymezení východisek, zdůvodnění relevance práce. Základní formulace výzkumného problému. Teoretická východiska jeho uchopení. Návaznost na předchozí výzkumy. Situace v oboru (nejdůležitější předchozí závěry). Rozvoj informačních a komunikačních technologií a jejich integrace do všech oblastí společenského života je spojen se zvyšujícím se významem vědění ve společnosti. Klíčovou roli v takové společnosti hraje přístup k informacím, který je jednodušší díky novým médiím jako je internet. Stinnou stránkou je ale snadnější zneužití těchto informací. V médiích je hackerská subkultura prezentována jako deviantní a kriminální. Sociologie se sice v rámci analýz dopadů rozšíření internetu zabývá i počítačovou kriminalitou, kam spadá i hackerská subkultura, ale omezení celé věci na takto úzce vymezený aspekt celé problematiky může vést k opomíjení dalších, společensky i sociologicky relevantních aspektů. 2. Cíle: vymezení hlavního cíle práce a případně cílů vedlejších. Formulace výzkumné otázky a představení toho, co má řešení práce přinést (řešení problému, přínos akademické obci a čtenářům). Hlavním cílem práce je, pomocí syntézy dosavadní sociologické reflexe hackerské subkultury, zjistit, v jakých hlavních bodech je pro sociologii důležitým a potencionálně přínosným objektem zkoumání. Předběžně předpokládám, že tuto relevanci budu hledat v konkrétních sociologických disciplínách, konkrétně v sociologii deviantního chování, mládeže, sociálních hnutí, moci a médií. Práce má přinést komplexnější pohled na celou subkulturu z hlediska vymezených oblastí. 3. Metodika: předpokládaný postup řešení a způsob dosažení cíle/ů. Konkrétní a rozmyšlená představa o metodickém postupu řešení práce. Předběžné rozvržení tohoto postupu, následnost jednotlivých kroků. V případě empirických prací navrhované výzkumné metody a techniky. Pomocí systematické rešerše literatury a dalších validních zdrojů ke zkoumanému tématu sestavím syntézu dosavadních poznatků o hackerské subkultuře ve vymezených oblastech. 4. Charakteristika závěrů: představení očekávaných závěrů ve smyslu jejich hloubky, dosahu, relevance vzhledem k východiskám a cílům práce, resp. další využitelnosti. Práce by měla poskytnout syntézu dosavadních poznatků na subkulturu a na vybraných perspektivách zjistit, v čem může být další zkoumání pro sociologii přínosné. |
Seznam odborné literatury |
Gelder, K. (b.r.). Subcultures: Cultural Histories and Social Practice, 197. Jaishankar, K. (2011). Cyber Criminology: Exploring Internet Crimes and Criminal Behavior. CRC Press. John D. McCarthy, & Mayer N. Zald. (1977). Resource Mobilization and Social Movements: A Partial Theory. The American Journal of Sociology, 82(6), 1212–1241. Kleinknecht, S. W. (b.r.). Hacking Hackers: Ethnographic Insights into the Hacker Subculture-Definition, Ideology and Argot, 200. Lusthaus, J. (2012). Trust in the world of cybercrime. Global Crime, 13(2), 71–94. https://doi.org/10.1080/17440572.2012.674183 McDonald, K. (2015). From Indymedia to Anonymous: rethinking action and identity in digital cultures. Information, Communication & Society, 18(8), 968–982. https://doi.org/10.1080/1369118X.2015.1039561 Meanings that Hackers Assign to their Being a Hacker - ProQuest. (b.r.). Získáno 30. duben 2018, z https://search.proquest.com/openview/4a3299cda0ef2ed8af1fcbe346f8ed1b/1?pq-origsite=gscholar&cbl=55114 Renushka Madarie, & K. Jaishankar. (2017). Hackers’ Motivations: Testing Schwartz’S Theory Of Motivational Types Of Values In A Sample Of Hackers. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.495773 The Hacker Crackdown. (b.r.). Získáno 24. červen 2018, z http://www.mit.edu/hacker/hacker.html Wayback Machine. (2013, říjen 24). Získáno 24. červen 2018, z https://web.archive.org/web/20131024214846/http://www.jku.at/org/content/e54521/e54528/e54529/e178059/Bandura_SocialLearningTheory_ger.pdf Xu, Z., Hu, Q., & Zhang, C. (2013). Why Computer Talents Become Computer Hackers. Communications of the ACM, 56, 64–74. https://doi.org/10.1145/2436256.2436272 |