Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Originalita v právu Evropské unie a v právu Velké Británie
Název práce v češtině: Originalita v právu Evropské unie a v právu Velké Británie
Název v anglickém jazyce: Originality under the law of EU and under the UK copyright
Klíčová slova: Autorské právo, originalita, harmonizace, Evropská unie, Velká Británie  
Klíčová slova anglicky: Copyright, originality, harmonisation, European Union, Great Britain
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav práva autorského, práv průmyslových a práva soutěžního (22-UPA)
Vedoucí / školitel: JUDr. Veronika Křesťanová, Dr.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.03.2019
Datum zadání: 05.03.2019
Datum potvrzení stud. oddělením: 28.01.2020
Datum a čas obhajoby: 28.01.2020 08:30
Místo konání obhajoby: Právnická fakulta UK, nám. Curieových 7, Praha 1, 028, 28
Datum odevzdání elektronické podoby:11.12.2019
Datum proběhlé obhajoby: 28.01.2020
Oponenti: JUDr. Irena Holcová
 
 
 
Předběžná náplň práce
Cílem této diplomové práce je analyzovat a porovnat pojetí originality v autorském právu Evropské unie a Velké Británie. Pochopení problematiky funkčního znaku originality u autorských děl je důležité zejména z toho důvodu, že originalita symbolizuje fundamentální podstatu autorskoprávní ochrany, nicméně celosvětově je vnímána jako velmi neurčitý pojem, jehož výklad je problematický a nejednotný. Práce je tematicky rozdělena do dvou hlavních částí. První část uvádí čtenáře do autorskoprávního kontextu s důrazem na systematiku mezinárodního práva autorského a rozlišení angloamerického copyrightu a kontinentálního droit d’auteur. Práce se zároveň v první části věnuje problematice harmonizace autorského práva v Evropské unii, kde se právě tyto dvě doktríny potkávají a vytváří nejednotné podmínky na vnitřním trhu. V poslední podkapitole první části práce představuje autorské dílo jakožto předmět autorskoprávní ochrany. Ve druhé části už práce rozebírá přímo originalitu autorských děl se zaměřením na porovnání jejího pojetí v právu Evropské unie a právu britském. Práce zde vychází zejména z analýzy relevantních právních předpisů, stěžejní judikatury SDEU a britských soudů a z úvah de lege ferenda. V závěru se autor zamýšlí nad výzvami, které přináší rozvoj moderních technologií a vysvětluje potřebu dosažení kompromisu ohledně testu originality v Evropské unii, a to bez ohledu na to, zda Velká Británie Unii opustí, či nikoliv.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The main purpose of this diploma thesis is to analyse and compare originality in EU and UK copyright law. Proper understanding of originality is crucial mainly because it exists as the most essential requirement for grand copyright protection worldwide. However, the interpretation of originality is problematic and fragmented. The thesis is divided into two main parts. The first part introduces Anglo-American copyright and continental droit d’auteur and puts it into the context of international copyright law with an emphasis on the concept of copyright harmonization in the European Union. In the last sub-chapter of the first part, the paper introduces copyright work as the subject-matter of copyright protection. In the second part, the thesis focuses on originality and its concept in EU and UK copyright law. In this part the author analysis relevant legislation, flagship ECJ case law and important judgments of the British courts concerning the interpretation of originality. Furthermore, the author also adds considerations de lege ferenda. Least but not last, the work addresses future challenges regarding originality mainly in the context of the development of modern technologies and explains the need to strike a compromise in originality test within the European Union regardless of whether the UK leaves the Union or not.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK