Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Porozumění vybrané slovní zásobě u žáků 1. stupně základních škol (Na materiále pořadu Zprávičky)
Název práce v češtině: Porozumění vybrané slovní zásobě u žáků 1. stupně základních škol (Na materiále pořadu Zprávičky)
Název v anglickém jazyce: Reception of selected vocabulary in pupils of first five grades of primary schools (Based on the material of Zprávičky)
Klíčová slova: děti mladšího školního věku|porozumění slovní zásobě|významy slov|aktivní a pasivní slovní zásoba|zpravodajství|Zprávičky
Klíčová slova anglicky: children of younger school age|vocabulary comprehension|words meanings|active and passive vocabulary|news|Zprávičky
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 04.03.2019
Datum zadání: 07.03.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.03.2019
Datum a čas obhajoby: 15.06.2020 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 15.06.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Zprávičky jsou pořadem České televize, který na pozadí formátu zpravodajství pro dospělé diváky představuje zpravodajství přizpůsobené divákům dětského věku. Diplomová práce se zaměří na otázky, jak se ohled na dětského diváka promítá do jazykové stránky pořadu a jak diváci dětského věku užitým jazykovým prostředkem rozumějí. Analýza se soustředí na prostředky lexikální roviny. Zkoumanou skupinou recipientů budou děti na prvním stupni základních škol.
Autorka nejdříve charakterizuje pořad Zprávičky a jeho jazykovou stránku, přičemž se soustředí na to, jak se do jazykové stránky pořadu promítá ohled na dětského diváka a zda se v pořadu objevují jazykové jevy (zejména slovní zásoba), kterým by dětští diváci nemuseli porozumět (např. slova méně běžná v každodenní komunikaci, slova s abstraktními významy a terminologického charakteru). Na základě provedené analýzy a s oporou o poznatky odborné literatury o jazyce a komunikací dětí daného věku pak připraví pro děti sérii aktivit ověřujících porozumění vybraným jevům objevujícím se v pořadu (aktivity se zaměří např. na vykonání jistých pokynů, na ukázání referenta na obrázku, na předvedení či vysvětlení významu atp.). Testováni budou žáci v počátečních a závěrečných ročnících prvního stupně základní školy a jejich výsledky budou porovnány. Předpokládána je intenzivnější práce s menším počtem žáků v každé skupině a následná převážně kvalitativní analýza získaných dat.
Postup práce:
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu k vývoji a komunikaci dětí daného věku, k lexikologii, ke zpravodajství a mediálním pořadům orientovaným na děti daného věku a k vybraným výzkumným metodám.
2. Vybrat vydání pořadu Zprávičky, která budou analyzována; pořad celkově charakterizovat; provést analýzu jeho jazykové stránky, s důrazem na rovinu lexikální.
3. Připravit testovací aktivity pro žáky. Při výběru testovaných prostředků vycházet z výsledků analýzy pořadu a z poznatků odborné literatury.
4. Připravit texty informovaných souhlasů pro rodiče, popř. pro školu (vedení a vyučující), pokud bude výzkum probíhat ve školním prostředí.
5. Navázat kontakt s rodiči dětí, popř. se školou či školami, kde testování proběhne. Získat informovaný souhlas rodičů žáků, popř. vyučujících a vedení školy.
6. Provést pilotní testování a vyhodnotit jej, v případě potřeby upravit plánované aktivity.
7. Provést připravené aktivity se žáky. Výsledky vhodným způsobem zaznamenat (budou-li souhlasit rodiče, interakci nahrát; relevantní části nahrávek pak vhodným způsobem přepsat).
8. Vyhodnotit testování žáků. Výsledky usouvztažnit s výsledky analýzy pořadu a poznatky z odborné literatury. Vyvodit závěry, neopomenout diskusi.
Seznam odborné literatury
Základní literatura
Buermann, U.: Jak (pře)žít s médii: Příležitosti a hrozby informačního věku a nové úkoly pedagogiky. Hranice 2009.
Frankl, T. – Jirásková, V.: K mediální výchově: Mediální výchova a komunikační strategie v teorii a praxi. Praha 2008.
Jirák, J. – Mičienka, M.: Základy mediální výchovy. Praha 2007.
Hendl, J.: Kvalitativní výzkum. Praha 2008.
Karlík, P. a kol.: Příruční mluvnice češtiny. Praha 2008. (relevantní části) + též další mluvnice a jazykovědné příručky
Kraus, J.: Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha 2008.
Lemish, D.: Children and Television: A Global Perspective. Oxford 2007.
Langmeier, J. – Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha 1998. (relevantní části)
Lapčík, M.: Televizní zpravodajství jako paradox: jak (ne)rozumět zpravodajství I. Olomouc 2012.
Osvaldová, B. a kol.: Zpravodajství v médiích. Praha 2011.
Owens, Jr., R. E.: Language development. Harlow 2014. (relevantní části)
Pecora, N. – Murray, J. P. – Wartella, E. A.: Children and Television: Fifty Years of Research. Lawrence Erlbaum, 2007.
Pražská skupina školní etnografie: Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha 2005. (relevantní části)
Průcha, J.: Dětská řeč a komunikace: Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha 2011.
Sedláková, R.: Výzkum médií: Nejužívanější metody a techniky. Praha 2015.
Skutil, M. a kol.: Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha 2011.
Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha 2005.
Trampota, T.: Zpravodajství. Praha 2006.
Trampota, T. – Vojtěchovská, M.: Metody výzkumu médií. Praha 2010.
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha 2012. (relevantní části)
Relevantní časopisecké a sborníkové studie a kvalifikační práce k tématu; relevantní hesla z jazykovědných encyklopedií (Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha 2017. aj.)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK