Kompetence lektora cizích jazyků
Název práce v češtině: | Kompetence lektora cizích jazyků |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Competencies of Foreign Language Teachers |
Klíčová slova: | kompetence|dovednosti|lektor|student|cizí jazyk|výuka |
Klíčová slova anglicky: | competence|skills|teacher|student|foreign language|teaching |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 20.02.2019 |
Datum zadání: | 20.02.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.02.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2021 15:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Olga Běhounková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Současný trh jazykových služeb klade velké požadavky na kompetence lektora cizích jazyků. V této souvislosti je aktuální otázka kvality práce lektora cizích jazyků a spolu s ní nutnost analýzy různých pohledů na obsah této práce a cest k zajištění kompetencí pro úspěšné zvládání výuky jazyka. Cílem diplomové práce je sestavit kompetenční model lektora zpracovaný jak z hlediska řízení jazykových škol a jejich nároků na kompetence lektorů, tak i z pohledu lektorů a účastníků vzdělávání. Tyto tři roviny by měly pomoci sestavit komplexní kompetenční model, odpovídající zájmům a požadavkům všech klíčových účastníků procesu výuky. Jazykové školy zahrnuté do empirického šetření jsou vybrány na základě jejich rozličné velikosti, pozice na trhu a cílové skupiny klientů. Teoretickým východiskem i modelem, který bude v průběhu výzkumu potvrzován, upraven nebo úplně revidován, bude koncepce kompetencí lektora cizích jazyků Jacka C. Richardse. Práce se nejprve zaměří na popis teoretického základu kompetencí v širokém smyslu, následně na kompetence lektora a lektora cizích jazyků. Poté budou uvedeny informace o zkoumaných jazykových školách a popis kompetenčních modelů, které školy používají. Bude rovněž představen výsledek dotazování účastníků jazykové výuky a lektorů cizích jazyků, interpretace a porovnání všech získaných dat s modelem Jacka C. Richardse. Na základě realizovaného dotazování řízení jazykových škol, lektorů a účastníků jazykové výuky bude vytvořen obecný kompetenční model lektora cizích jazyků.
Předběžná struktura práce: 1 Přístupy k pojmu kompetence a jeho teoretické ukotvení 1.1 Pojem a klasifikace kompetencí 1.2 Kompetence lektora: přehled základních přístupů 1.3 Kompetence lektora cizích jazyků: přehled existujících koncepcí 2 Kompetenční modely lektora – perspektivy aktérů výuky jazyků 2.1 Výsledky dotazování jazykových škol 2.1.1 James Cook Languages 2.1.2 Jipka 2.1.3 Ústav jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy 2.1.4 Institut cizích jazyků 2.1.5 Jazyky na doporučení 2.2 Výsledky dotazování lektorů 2.3 Výsledky dotazování účastníků 3 Komplexní kompetenční model lektora cizích jazyků 3.1 Porovnání kompetenčních modelů s modelem Jacka C. Richardse 3.2 Komplexní kompetenční model a jeho varianty v závislosti na specificích výuky |
Seznam odborné literatury |
AMERICAN COUNCIL ON THE TEACHING OF FOREIGN LANGUAGES. Program Standards for the Preparation of Foreign Language Teachers [online]. Alexandria, VA: ACTFL, 2013 [vid. 2018-07-18]. ISBN neuvedeno. Dostupné z:https://www.actfl.org/site/default/files/CAEP/ACTFLProgramStandards2013.pdf.
ARKANSAS DEPARTMENT OF EDUCATION. Competencies for ASL Foreign Language Teacher, Grades K-12 [online]. Little Rock, AR: ADE, 2014 [vid. 2018-07-18]. ISBN neuvedeno. Dostupné z:http://www.arkansased.gov/public/userfiles/HR_and_Educator_Effectiveness/Educator_Prep/Competency_PDFs_81214/ASL_Foreign_Language_K_12_09_17_14.pdf. BALCAROVÁ Ivana a Jiří SOUKUP. Cizí jazyk v kontextu multikulturní Evropy. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7414-074-7. BELZ Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6. COUNCIL OF EUROPE. Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment [online]. Cambridge: Cambridge University Press, 2003 [vid. 2018-08-18]. ISBN neuvedeno. Dostupné z: https://rm.coe.int/1680459f97. MALACH, Josef. Klíčové kompetence lektora. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2003. ISBN 80-7042-945-3. MEDLÍKOVÁ, Olga. Lektorské dovednosti: manuál úspěšného lektora. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-802-4732-367. MUŽÍK, Jaroslav. Soubor základních pravidel a dovedností pro lektorskou práci. Praha: Institut pro místní správu, 2005. ISBN 80-86976-02-5. RICHARDS Jack a Thomas FARRELL. Professional Development for Language Teachers. Strategies for teacher learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. ISBN-10: 0521613833. RICHARDS Jack. Competence and Performance in Language Teaching. Cambridge: Camridge University Press, 2011. ISBN neuvedeno. VETEŠKA Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8. |