Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kulturně vzdělávací specifika seniorů
Název práce v češtině: Kulturně vzdělávací specifika seniorů
Název v anglickém jazyce: Cultural and Educational Specifics of the Elderly
Klíčová slova: senioři|vzdělávání seniorů|kulturně vzdělávací specifika|informační gramotnost|Senioři píší Wikipedii
Klíčová slova anglicky: elderly|elderly education|cultural and educational specifics|information literacy|Senior Citizens Write Wikipedia
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 14.02.2019
Datum zadání: 14.02.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.04.2019
Datum a čas obhajoby: 10.09.2019 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:06.08.2019
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce jsou kulturně vzdělávací specifika seniorů. Cílem práce je analyzovat tato specifika s ohledem na úroveň informační gramotnosti seniorů. Nejprve bude pozornost věnována postavení seniorů v dnešní společnosti a poté různým typům jejich životního stylu. Dále se zaměřím na kulturně vzdělávací aktivity jako možnost trávení volného času. Důraz budu klást především na vzdělávání v oblasti informačních a komunikačních technologií. Poté se budu věnovat motivaci k účasti na kulturně vzdělávacích akcích a identifikaci možných specifik seniorů v této oblasti – v porovnání s ostatními dospělými účastníky akcí. Informace budu čerpat ze zahraničních i tuzemských výzkumů účasti seniorů na kulturně vzdělávacích aktivitách. Následně se budu zabývat informační gramotností seniorů. Popíši jednotlivé složky informační gramotnosti a uvedu výsledky výzkumů týkající se především způsobu a četnosti využívání informačních technologií seniory. Dále budu charakterizovat projekt Senioři píší Wikipedii. Cílem empirického šetření je zjistit, zda se kulturně vzdělávací specifika účastníků projektu Senioři píší Wikipedii liší od specifik zjištěných v již provedených výzkumech o seniorech. Empirické šetření bude probíhat kvalitativní formou prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů se sedmi aktuálními účastníky projektu.

Předběžná struktura práce:

1 Senioři v současné společnosti
2 Životní styl seniorů
3 Kulturně vzdělávací aktivity
3.1 Druhy kulturně vzdělávacích aktivit
3.2 Typologie organizací nabízejících kulturně vzdělávací aktivity
3.3 Příklady kulturně vzdělávacích projektů
3.4 Motivace k účasti na kulturně vzdělávacích aktivitách
3.5 Výzkumy kulturně vzdělávacích specifik seniorů
4 Senioři a informační gramotnost
4.1 Vymezení informační gramotnosti
4.2 Průzkumy využívání informačních technologií seniory
5 Charakteristika projektu Senioři píší Wikipedii
6 Empirické šetření: Analýza kulturně vzdělávacích specifik účastníků projektu Senioři píší Wikipedii
Seznam odborné literatury
ČEVELA, Rostislav a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie: východiska ke zdravotní politice a podpoře zdraví ve stáří. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4544-2.
EUROSTAT. Eurostat regional yearbook 2017 [online]. Belgie: Imprimerie Bietlot, 2017 [cit. 2018-06-15]. ISBN 978-92-79-71616-4. Dostupné z:http://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-statistical-books/-/KS-HA-17-001.
HRABĚ, Jiří, Magdalena MÜLLEROVÁ a Veronika EISENSTEINOVÁ. Senioři a kultura: příklady zapojení starší generace do kulturních projektů. Praha: Česká kancelář programu Kultura nákladem Institutu umění – Divadelního ústavu, 2012. ISBN 978-80-7008-291-1.
JANIŠ, Kamil a Jitka SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5535-9.
JEMIELNIAK, Dariusz. Common knowledge?: an ethnography of Wikipedia. Stanford (Kalifornie): Stanford University Press, 2014 [cit. 2018-06-15]. ISBN 978-0-8047-9120-5. Dostupné z:https://ebookcentral.proquest.com/lib/cuni/detail.action?docID=1680678.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5029-7.
SAK, Petr a Jiří MAREŠ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
Senioři píší Wikipedii/Kurzy: Pravidelné kurzy In: Wikipedie: otevřená encyklopedie [online]. San Francisco (Kalifornie): Wikimedia Foundation, naposledy edit. 2018-11-06 [cit. 2018-11-15]. Dostupné z:https://cs.wikipedia.org/wiki/Wikipedie:Senio%C5%99i_p%C3%AD%C5%A1%C3%AD_Wikipedii.
STRAKOVÁ, Jana, Arnošt VESELÝ a Lucie KELBLOVÁ. Dovednosti českých dospělých v mezinárodním srovnání: Hlavní zjištění výzkumu OECD PIAAC [online]. Praha: ÚIV, 2013 [cit. 2018-06-15]. Dostupné z:http://www.piaac.cz/attach/vysledky/PIAAC_hlavni_zjisteni.pdf.
ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.
TOMCZYK, Łukasz. Vzdělávání seniorů v oblasti nových médií. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, 2015. ISBN 978-80-904531-9-7.
ZICKUHR, Kathryn a Aaron SMITH. Digital differences [online]. Pew Research Center, 2012 [cit. 2018-10-27]. Dostupné z:http://www.pewinternet.org/2012/04/13/digital-differences/.
WHO. Active Ageing: A policy framework [online]. Geneva: World Health Organization, 2002 [cit. 2018-10-27]. Dostupné z:http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/67215/WHO_NMH_NPH_02.8.pdf;jsessionid=6EED0FE874CA2905E164BDD3138F189B?sequence=1.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK