Paměť technických obrazů: Mediální praxe deníkových filmů Jonase Mekase
Název práce v češtině: | Paměť technických obrazů: Mediální praxe deníkových filmů Jonase Mekase |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | A memory of technical images: Diary films of Jonas Mekas |
Klíčová slova: | deníkový film|spontánní film|experimentální film|rodinný film mimo svůj původní kontext|Jonas Mekas|New American Cinema |
Klíčová slova anglicky: | diary film|spontaneous cinema|experimental cinema|home movies beyond their original context|Jonas Mekas|New American Cinema |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 13.02.2019 |
Datum zadání: | 13.02.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 15.02.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2020 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.08.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Michal Šimůnek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Vymezení tématu: Cílem bakalářské práce je objasnit způsob, jakým rodinné a deníkové filmy experimentální filmaře Jonas Mekas konstruují paměť jedince, rodiny či komunity. Zaměřím se především na film As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty (2000), ve kterém autor skrze mimo-obrazový komentář vyjadřuje zřetelně snahu zachytit bezprostřední zkušenost, vysvětluje intersubjektivní vztah k událostem a kontext obrazů. Tento film a Mekasovy ostatní díla budu nahlížet jako komunikační situace, jako vztahy vznikající mezi autorem a příjemcem. Ve své práci budu zkoumat specifické podmínky percepce a vzniku rodinných filmů a fotoalb. Budu se vztahovat k obrazům pohyblivým i statickým, protože v obou případech vzniká podobná sociální situace. Ve své práci provedu komparaci klasických textů z teorie fotografie, které reflektují vztah technických obrazů k paměti (Barthes, Bazin, Sekula, Sontagová, Kraussová) a využiji reflexe vlivu textu na význam obrazů v těchto textech k analýze Mekasova doprovodného komentáře v jeho filmech. Shrnutí dosavadního stavu bádání v dané oblasti: Projekt vědomě navazuje na poznatky diplomové práce Hany Rezkové Budoucí rodiny v minulém čase. Strategie využití rodinného filmu v dokumentárních filmech v pojetí rodinného film jako paměťové praxe. Přínosný pro mě byl i autorčin výběr literatury a metodologický přístup. Ve své práci bych však chtěl vykročit za hranice filmu a uchopit Mekasovo dílo spíše v kontextu teorie fotografie. Mekasův filmový styl sám o sobě vybízí k mezioborové reflexi, protože mluvit o jeho díle jen v souvislosti s rodinným filmem by mohlo být značně zavádějící. Způsob, kterým Mekas filmy natáčí má pravděpodobně blíže k postavě flaneura s fotoaparátem (označení, které využívá S. Sontagová v eseji O fotografii) než k rodinnému filmaři. Fotografické teorie bych rád propojil s Odinovým sémio-pragmatickým přístupem již jen z toho důvodu, že otázky, které si tyto příbuzné obory kladou, jsou v lecčem identické. Vždyť i Allan Sekula v textu O vynalezení fotografického významu, zaujímá podobné stanovisko jako Odin, když píše, že fotografie musí být vnímány v kontextu jejich originální rétorické funkce pro pochopení jejich významu. (Císař: 91) V práci se nechci zabývat Jonasem Mekasem jako historickou postavou ani nebudu podrobněji zkoumat jeho publikační činnost, která vyšla ve sborníku Movie journal: The rise of the new American cinema, 1959-1971. Pro pochopení Mekasova filmového stylu a nezbytných informací o jeho životě budu čerpat z rozhovorů a antalogie textů o Mekasovi To free the cinema: Jonas Mekas & the New York Underground od Davida E. Jamese. Ale větší váhu bude mít v práci analýza filmové řeči a Mekasovy vědomé práce s pamětí. Materiál a metodologie: Zkoumat budu primárně film As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty, který je pro mé téma z Mekasových filmů nejpodnětnější, avšak v kontextu Mekasovy tvorby jako celku, a to zejména na rovině filmového stylu a specifické estetiky. V definování mediální praxe rodinného filmu budu vycházet především ze studií Rogera Odina a autorů, kteří ho následovali. Pro širší uchopení originální rétorické funkce technických obrazů a podmínek jejich percepce využiji sémio-pragmatický přístup vymezený Rogerem Odinem, který bude tvořit hlavní rámec projektu. Jelikož je pro mě podstatný i vztah pohyblivého a statického obrazu, tedy dvou možností vytváření rodinného „alba“, budu vycházet i z klasických textů teorie fotografie. Zde pro mě bude zásadní antologie sestavená Karlem Císařem Co je to fotografie? |
Seznam odborné literatury |
Literatura: BARTHES, Roland. Světlá komora: poznámka k fotografii. Praha: Fra, 2005. CÍSAŘ, Karel, ed. Co je to fotografie?. Praha: Herrmann, 2004. DIJCK, José van. Mediated Memories in Digital Age. Stanford: Stanford University Press, 2007. FLUSSER, Vilém. Za filosofii fotografie. Praha: Fra, 2013. JAMES, David E. To free the cinema. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1992. MACDONALD, Scott. Rozhovor s Jonasem Mekasem. Iluminace 11, 1999, č. 3, s. 97-122. MEKAS, Jonas. Jonas Mekas: --pokračuji v cestě-- záblesky minulosti kolem-- = --as I am moving ahead-- glimpses of the pas linger-- : [24.1.2013-22.4.2013, Centrum současného umění DOX. Praha: DOX, 2013. MEKAS, Jonas. Movie journal: the rise of the new American cinema, 1959-1971. New York: Macmillan, 1972. ODIN, Roger. Otázka amatéra v trojím prostoru natáčení a šíření. Iluminace 16, 2004, č. 3, s. 5-33. ODIN, Roger, The Family Home Movie as Document: A Semio-Pragmatic Approach. In: Karen L. Ishizuka a Patricia R. Zimmermann, (eds.), Mining the Home Movie: Excavations in Histories and Memories. London: University of California Press, 2008, s. 255-271. REZKOVÁ, Hana. Budoucí rodiny v minulém čase. Strategie využití rodinného filmu v dokumentárních filmech. Diplomová práce, KFS FF UK. Praha 2012. RUOFF, Jeffrey K. Home Movies of the Avant-Garde: Jonas Mekas and the New York Art World. To free the cinema. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1992. SCHNEIDER, Alexandra. Performance v rodinném filmu. Několik poznámek o domácích snímcích jako mediální praxi. Iluminace 16, 2004, č.3, s. 69-82. SONTAG, Susan. O fotografii. Praha, Litomyšl, Brno: Paseka, Barrister & Principal, 2002. SVATOŇOVÁ, Kateřina. (Ne)profesionální experimenty s rodinou. Iluminace 28, 2016, č. 2, s. 61-76. internetové zdroje:http://jonasmekas.com |