Služby knihoven při překonávání digitální propasti dospělých osob s poruchou autistického spektra (PAS) - případová studie vybrané knihovny
Název práce v češtině: | Služby knihoven při překonávání digitální propasti dospělých osob s poruchou autistického spektra (PAS) - případová studie vybrané knihovny |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The role of libraries in overcoming the digital divide of adults with autistic spectrum disorder - a case study on a selected library |
Klíčová slova: | PAS|porucha autistického spektra|digitální vyloučení|veřejná knihovna|digitální gramotnost|dospělí čtenáři|celoživotní vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | ASD|autistic spectrum disorder|digital exclusion|public library|digital literacy|adult borrowers|lifelong education |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Helena Lipková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.01.2020 |
Datum zadání: | 30.01.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.02.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 03.09.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.07.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem |
Oponenti: | PhDr. Radka Římanová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá problematikou překonávání digitální propasti občanů s poruchou autistického spektra (PAS) ohrožených digitálním vyloučením. V teoretické části jsou vysvětleny charakteristiky jednotlivých kategorií autistického spektra a klasifikace dle hloubky postižení. Dále budou popsány možnosti vzdělávání a inkluze občanů s PAS v rámci naší společnosti. Tato část bude zakončena pojednáním o obtížích přístupu k informačním technologiím a službám informační společnosti u dané cílové skupiny a specifika práce s uživateli s PAS v rámci veřejných knihoven. V praktické části práce proběhne kvalitativní výzkum formou řízených rozhovorů se zaměstnanci a uživateli v zařízení pro osoby s PAS a v Knihovně Kroměřížska. Na základě vyhodnocení výzkumu budou navržena doporučení pro úpravy nastavení služeb Knihovny Kroměřížska pro osoby s PAS. Bakalářská práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
HOWLIN, Patricia. Autismus u dospívajících a dospělých: cesta k soběstačnosti. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 295 s. ISBN 978-80-7367-499-1. LUPAČ, Petr. Za hranice digitální propasti: Nerovnost v informační společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2015. 260 s. ISBN 978-80-7419-231-9. Valenta, Milan. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6. CERNIŇÁKOVÁ, Eva a HUBATKOVÁ SELUCKÁ, Helena. Rovný přístup - Standard Handicap Friendly: metodická příručka pro práci knihoven s uživateli s postižením. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2014. 92 s. ISBN 978-80-7050-641-7. Van Dijk, Jan. The Deepening Divide: Inequality in the Information Society. Thousand Oaks CA: Sage Publications, 2005. ISBN 1-4129-0402-1. Hussain, M. A., K. Ahsan, S. IqbalL a A. Nadeem. Disability and digital divide: Bridging the gap through archimate approach.Pakistan Journal of Science[online]. 2016,68(4), 426-431 [cit. 2017-06-22]. ISSN 00309877. JURKOVIČOVÁ, Petra, a kol. Komunikace a lidé s mentálním postižením: metodický materiál. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 50 s. ISBN 978-80-244-2648-8. |