Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Senioři v době fake news
Název práce v češtině: Senioři v době fake news
Název v anglickém jazyce: The elderly in the age of fake news
Klíčová slova: ​fake news|dezinformace|senioři|stárnutí|postpravda|kognitivní zkreslení
Klíčová slova anglicky: fake news|desinformation|elderly|aging|post truth|cognitive bias
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Vedoucí / školitel: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.01.2019
Datum zadání: 30.01.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 08.03.2019
Datum a čas obhajoby: 07.09.2020 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:29.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Fake news (falešné zprávy) se díky internetu a novým technologiím šíří čím dál více. Jednou z nejohroženějších skupin, která tyto zprávy konzumuje i šíří, jsou senioři.
Práce má za cíl prozkoumat úroveň mediální gramotnosti seniorů a zjistit, jaké znaky fake news ovlivňují schopnost seniorů rozpoznat falešnou zprávu (zjm. na internetu).
Teoretická část práce bude věnována jednak popisu současného stavu mediální gramotnosti seniorů v České republice v kontextu realizovaných výzkumů, dále kritické definici pojmu fake news a v neposlední řadě vytyčení si principů pro rozpoznávání falešných či zkreslených zpráv.
V praktické části bude formou kvalitativního výzkumu pomocí polostrukturovaných rozhovorů se seniory prozkoumáno, jaké znaky fake news dokáží odhalit a podle čeho se rozhodují, zda je zpráva důvěryhodná, nebo falešná či zkreslená. Na základě vymezení těchto principů vznikne v praktické části práce test se sadou pravdivých a falešných zpráv, který bude mít za cíl ověřit schopnost či mechanismus pro odhalování fake news u seniorů.
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
COOKE, Nicole A. Fake news and alternative facts: information literacy in a post-truth era. Chicago: ALA Editions, an imprint of the American Library Association, 2018. ISBN 978-0838916360.
Kopecký, Kamil & René, Szotkowski & Kožíšek, Martin & Kasáčková, Jana. 2018. Starci na netu: Výzkumná zpráva 2018. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/322952708_Starci_na_netu_2018
MEDIÁLNÍ GRAMOTNOST OHROŽENÝCH SKUPIN: SENIOŘI, ETNICKÉ A NÁRODNOSTNÍ MENŠINY A VYBRANÉ ASPEKTY MEDIÁLNÍ GRAMOTNOSTI. 2016. Závěrečná zpráva ze sociologického průzkumu pro Radu pro rozhlasové a televizní vysílání. Dostupné z:https://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2016-medialni_gramotnost_FINAL.pdf
Jirák, Jan & Nečas, Vlastimil & Šťastná, Lucie & Zezulkova, Marketa. 2016. Studie mediální gramotnosti ČR: Mediální gramotnost osob starších 15 let. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/310604146_Studie_medialni_gramotnosti_CR_Medialni_gramotnost_osob_starsich_15_let_Study_of_media_literacy_in_the_Czech_Republic_Media_literacy_of_people_above_15
Petranová, Dana. 2014. Úroveň mediálnej gramotnosti slovenských seniorov. Communication Today, vol. 5, no. 1, pp. 70–85. Dostupné z:https://www.communicationtoday.sk/download/1/2014/Petranova%20-%20CT%201-2014.pdf
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK