Studio jako nástroj (malého) skladatele: vliv využití softwaru pro kompozici elektroakustické hudby ve výuce dětí na jejich následnou percepci hudebních děl
Název práce v češtině: | Studio jako nástroj (malého) skladatele: vliv využití softwaru pro kompozici elektroakustické hudby ve výuce dětí na jejich následnou percepci hudebních děl |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Studio as a small composer: influence of the use of software for the composition of electroacoustic music in the teaching of children on their subsequent perception of musical works |
Klíčová slova: | Hudební výchova|hudební vzdělávání|hudební technologie|nová média a hudba|elektroakustická hudba|sound based hudba|rámcový vzdělávací plán|inovace ve vzdělávání|hudebnost|hudební analýza|percepce hudby |
Klíčová slova anglicky: | Music education|music education|music technology|new media and music|electro-acoustic music|sound-based music|framework educational plan|innovation in education|musicality|music analysis|music perception |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.01.2019 |
Datum zadání: | 30.01.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.03.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 23.01.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.12.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.01.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Jan trojan |
Konzultanti: | Mgr. Marta Hrubá |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je ověřit, zda zvuková kompozice za pomoci počítačového softwaru je relevantní výukovou metodou, která pomáhá dětem osvojit si důležité kompetence z oblasti hudební analýzy. A to za pomoci edukačního výzkumu v praktické části. Na dvou skupinách dětí ve věku od jedenácti do čtrnácti let bude testován vliv aktivního využití softwaru Compose With Sounds (vyvinutého na De Montfort University v Leicesteru) na jejich schopnosti hudební analýzy elektroakustických i klasických hudebních děl. První skupina se bude sestávat z dětí bez předchozího hudebního vzdělání, druhá z dětí dlouhodobě navštěvujících ZUŠ. Teoretická část práce doplní výzkum o kontext tematických studií a relevantní teorie. Zároveň nabídne i kritické shrnutí toho, jak využívání nových médií pro rozvoj hudební kreativity proměnilo pohled na hudební schopnosti. Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
MCPHERSON, Gary a Graham WELCH. Creativities, technologies, and media in music learning and teaching: an Oxford handbook of music education. New York, NY: Oxford University Press, [2018]. EMMERSON, Simon a Leigh LANDY. Expanding the horizon of electroacoustic music analysis. Cambridge: Cambridge University Press, 2016. ISBN 9781107118324. HALLAM, Susan. The Power of Music: a research synthesis on the impact of actively making music on the intellectual, social and personal development of children and young people. Londýn: iMerc, 2015. ISBN 9781905351312. HAYES, Lauren, 2017. Sound, Electronics, and Music: A Radical and Hopeful Experiment in Early Music Education. Computer Music Journal [online]. 41(3), 36-49 [cit. 2018-12-28]. DOI:10.1162/comj_a_00428. ISSN 0148-9267. Dostupné z:https://www.mitpressjournals.org/doi/abs/10.1162/comj_a_00428 NEVELS, Daniel N., 2017. Using music software in the compositional process: A case study of electronic music composition.Journal of Music, Technology & Education[online]. 5(3), 257-271 [cit. 2018-12-28]. DOI:https://doi.org/10.1386/jmte.5.3.257_1. Dostupné z: https://www.ingentaconnect.com/content/intellect/jmte/2013/00000005/00000003/art00003 |