Sleeper effect a jeho vliv na vnímání fake news u náctiletých
Název práce v češtině: | Sleeper effect a jeho vliv na vnímání fake news u náctiletých |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Sleeper effect and its influence on the perception of fake news by teenagers |
Klíčová slova: | Sleeper efekt|efekt iluzorní pravdy|fake news|hoaxy|paměť|důvěryhodnost zpráv |
Klíčová slova anglicky: | Sleeper effect|illusory truth effect|fake news|hoax|memory|news trustworthiness |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.01.2019 |
Datum zadání: | 30.01.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.03.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2019 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.08.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Ing. Petr Koubský, CSc. |
Konzultanti: | Mgr. Josef Šlerka, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je zjistit, zdali má tzv. sleeper efekt (Hovland et al., 1949) vliv na vnímání a schopnost rozeznat fake news na webu u starších dětí a dospívajících. V první části práce, která poslouží jako teoretický základ pro výzkum, se bude práce věnovat sleeper efektu a dosavadním studiím, problematice fake news a propagandy na webu a jejich vnímání. V praktické části proběhne dvoufázový výzkum na žácích druhého stupně vybraných základních škol, kdy v první fázi dostanou žáci jak pravdivé, tak nepravdivé zprávy z rozdílných zdrojů a budou sami určovat věrohodnost a pravdivost zpráv. V druhé fázi pak žáci dostanou s časovým odstupem dotazy ke stejným zprávám a budou u nich opět hodnotit věrohodnost a pravdivost, což poslouží jako ukazatel případné míry výskytu efektu a jeho vlivu na vnímání zpráv. Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
HOVLAND, C. I.,LUMSDAINE, A. A., & SHEFFIELD, F. D. Experiments on mass communication. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1949. ISBN: 9780691654607 HOVLAND, Carl I., IRVING L. Janis, and HAROLD H. Kelley. Communication and Persuation: Psychological Studies of Opinion Change. New Haven: Yale UP, 1953. ISBN: 9780300005738 MLEZIVA, Emil. Diktatura informací: jak s námi informace manipulují. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004.ISBN: 80-86898-12-1 FOGG, B.J. Persuasive Technology: Using Computers to Change What We Think and Do (Interactive technologies). San Francisco: Morgan Kaufmann, 2002. ISBN: 9780080479941 JENKINS, H., FORD, S., GREEN, J. Spreadable Media: Creating Value and Meaning in a Networked Culture. New York: NYU Press, 2013. ISBN: 9780814743508 |