Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Sleeper effect a jeho vliv na vnímání fake news u náctiletých
Název práce v češtině: Sleeper effect a jeho vliv na vnímání fake news u náctiletých
Název v anglickém jazyce: Sleeper effect and its influence on the perception of fake news by teenagers
Klíčová slova: Sleeper efekt|efekt iluzorní pravdy|fake news|hoaxy|paměť|důvěryhodnost zpráv
Klíčová slova anglicky: Sleeper effect|illusory truth effect|fake news|hoax|memory|news trustworthiness
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Vedoucí / školitel: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.01.2019
Datum zadání: 30.01.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 08.03.2019
Datum a čas obhajoby: 09.09.2019 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:01.08.2019
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Ing. Petr Koubský, CSc.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, zdali má tzv. sleeper efekt (Hovland et al., 1949) vliv na vnímání a schopnost rozeznat fake news na webu u starších dětí a dospívajících. V první části práce, která poslouží jako teoretický základ pro výzkum, se bude práce věnovat sleeper efektu a dosavadním studiím, problematice fake news a propagandy na webu a jejich vnímání. V praktické části proběhne dvoufázový výzkum na žácích druhého stupně vybraných základních škol, kdy v první fázi dostanou žáci jak pravdivé, tak nepravdivé zprávy z rozdílných zdrojů a budou sami určovat věrohodnost a pravdivost zpráv. V druhé fázi pak žáci dostanou s časovým odstupem dotazy ke stejným zprávám a budou u nich opět hodnotit věrohodnost a pravdivost, což poslouží jako ukazatel případné míry výskytu efektu a jeho vlivu na vnímání zpráv.
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
HOVLAND, C. I.,LUMSDAINE, A. A., & SHEFFIELD, F. D. Experiments on mass communication. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1949. ISBN: 9780691654607
HOVLAND, Carl I., IRVING L. Janis, and HAROLD H. Kelley. Communication and Persuation: Psychological Studies of Opinion Change. New Haven: Yale UP, 1953. ISBN: 9780300005738
MLEZIVA, Emil. Diktatura informací: jak s námi informace manipulují. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004.ISBN: 80-86898-12-1
FOGG, B.J. Persuasive Technology: Using Computers to Change What We Think and Do (Interactive technologies). San Francisco: Morgan Kaufmann, 2002. ISBN: 9780080479941
JENKINS, H., FORD, S., GREEN, J. Spreadable Media: Creating Value and Meaning in a Networked Culture. New York: NYU Press, 2013. ISBN: 9780814743508
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK