Svět knihy Praha – 25 let mezinárodního knižního a literárního festivalu na pozadí sociálně-kulturních proměn českého knižního trhu
Název práce v češtině: | Svět knihy Praha – 25 let mezinárodního knižního a literárního festivalu na pozadí sociálně-kulturních proměn českého knižního trhu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Book World Prague – 25 Years of the International Book and Literary Festival in the Context of the Sociocultural Changes in the Czech Book Trade |
Klíčová slova: | knižní kultura|knižní trh|český knižní trh|veletrh|knižní veletrh|transformace českého knižního trhu|Svět knihy Praha|Frankfurtský knižní veletrh |
Klíčová slova anglicky: | book market|Czech book market|fair|book fair|Czech book market transformation|Book World Prague|Frankfurter Buchmesse|Leipziger Buchmesse |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.01.2019 |
Datum zadání: | 30.01.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.03.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 28.01.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.12.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 28.01.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jana Vlachová |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce Svět knihy Praha – 25 let mezinárodního knižního a literárního festivalu na pozadí sociálně-kulturních proměn českého knižního trhu je analyzovat jednotlivé vývojové fáze historie největšího domácího knižního veletrhu ve vztahu k časovým etapám rozvoje místního knižního trhu i dobového mezinárodního společensko-kulturního kontextu. Instituce knižního veletrhu je tradičně křižovatkou mnoha aspektů „knižního komunikačního okruhu“ (Darnton, 1982) od kapitálové síly nakladatelského a knihkupeckého sektoru až po čtenářské preference a zájmy, žánrové a marketingové priority (tzv. bestsellery) dobové knižní produkce, a širší společenské faktory jako je čtenářská gramotnost, podpora ze strany státu atp. Na příkladu historického vývoje kulturní akce Svět knihy Praha budu sledovat koncepční napětí mezi jeho rolí v osvětě čtenářství a v propagaci knižní kultury a literární scény na jedné straně, a vytvářením prostoru pro rozvoj obchodních profesních praktik nakladatelských, distribučních a autorských subjektů na straně druhé. Pozornost bude věnována i procesům, jejichž prostřednictvím se veletrh vřazoval do mezinárodního kontextu významných knižních veletrhů ve světě. V rámci teoretické části práce poskytne vhled do historie vzniku a vývoje knižních veletrhů a stručný přehled významných současných veletrhů v čele s knižním veletrhem ve Frankfurtu (Frankfurter Buchmesse). Výzkumná část bude vycházet z archivních materiálů a statistik ze zdrojů společnosti Svět knihy, s.r.o. a Svazu českých knihkupců a nakladatelů, a z rozhovorů s aktéry veletrhu (vystavovatelé, nakladatelé a další včetně členů současného vedení SČKN i veletrhu, iniciátora veletrhu Svět knihy Jana Kanzelsbergera a jeho dlouholeté ředitelky Dany Kalinové). V závěru práce se zaměřím na interpretaci získaných dat s cílem zhodnotit vývoj a význam veletrhu v kontextu transformace českého knižního trhu po roce 1989 a jeho návratu do podnikatelského prostředí založeného na soukromo-vlastnických vztazích v knižní produkci a distribuci. Metoda: jedná se o výzkum historického procesu (Hendl, 2016) za využití metody přímé, tj. bezprostřední zkoumání primárních dokumentů (pramenné materiály z archivů společnosti Svět knihy, s.r.o. a Svazu českých knihkupců a nakladatelů), metody nepřímé (studium sekundárních dokumentů, např. k získání informací o frankfurtském knižním veletrhu aj.) a metody statistické (údaje z archivních zdrojů SK, SČKN a Národní knihovny). Data budou dále získávána pomocí kvalitativních polostrukturovaných rozhovorů s aktéry veletrhu i knižního trhu po roce 1989. Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
CAVES, Richard E. Creative Industries: Contracts between Art and Commerce. Cambridge: Harvard University Press, 2002. ISBN 9780674008083. DARNTON, Robert, 1982. What is the history of books? In: dash.harvard.edu [online]. 12.11.2009 [cit. 13.1. 2019]. Dostupné z:http://nrs.harvard.edu/urn-3:HUL.InstRepos:3403038 Europa-Universität Flensburg. Book Fairs Project. Book Fairs as Spaces of Cultural and Economic Negotiation. Cultural Policies of Book Fairs and Their Guests of Honour [online]. Europa-Universität Flensburg (EUF) © 2019. Dostupné z:https://www.uni-flensburg.de/?22624 HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN: 978-80-262-0982-9. WEIDHAAS, Peter, GOSSAGE, Carolyn a WRIGHT, W.A. A History of the Frankfurt Book Fair. Toronto: Dundurn Press, 2007.ISBN 978-1-55002-744-0. |