Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Slova zastarávající, zastaralá a historismy ve vyučování ČJL v nižších ročnících osmiletého gymnázia (případová studie)
Název práce v češtině: Slova zastarávající, zastaralá a historismy ve vyučování ČJL v nižších ročnících osmiletého gymnázia (případová studie)
Název v anglickém jazyce: Obsolescent and obsolete words and historicisms in the teaching of CLL in lower grades of eight-year grammar school (case study)
Klíčová slova: slova zastarávající|zastaralá|historismy|jazykové vyučování|porozumění|analýza|kurikulární dokumenty|učebnice|dotazník
Klíčová slova anglicky: obsolescent words|obsolete words|historicisms|language teaching|understanding|analysis|system of curricular documents|textbooks|questionnaire
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 27.01.2019
Datum zadání: 22.02.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 28.02.2019
Datum a čas obhajoby: 09.09.2019 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat postavení uvedeného sektoru slovní zásoby v kontextu výuky ČJL v nižších ročnících jednoho víceletého gymnázia, ve vztahu ke třem faktorům vyučování: (a) kurikulárním programovým dokumentům a užívaným učebním materiálům, (b) učitelům a (c) žákům.
Dílčími cíli jsou zjištění:
(a) jak je daný segment slovní zásoby v programových dokumentech a učebních materiálech zpracován a k jakým výchovně-vzdělávacím cílům jeho zpracování směřuje (data budou sbírána metodou pečlivého čtení);
(b) jak práci s uvedeným segmentem slovní zásoby ve výuce reflektují učitelé ČJL (data budou sbírána formou polostrukturovaného interview, kombinovaného, pokud to bude možné, s přímým pozorováním, popř. analýzou příprav učitele na hodinu),
(c) jak rozumějí vybraným výrazům z uvedeného segmentu slovní zásoby žáci, jak se stupeň porozumění jednotlivým výrazům mění s jejich věkem, jak rozumějí textům, které dané výrazy obsahují, jaké mají metajazykové znalosti o daném segmentu slovní zásoby apod. (data budou sbírána testováním a výběrovými následnými rozhovory).
Postup práce:
Studium relevantní odborné literatury
Sběr dat
Jejich analýza
Interpretace výsledků
Seznam odborné literatury
· Altmann, Gerry T. M. Výstup na babylonskou věž: otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triáda, 2005.
· Altmanová, Jitka a kol. 2011. Čtenářská gramotnost ve výuce : metodická příručka. Praha : Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011.
· Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
· Gavora, Peter. Ako viest žiakov k porozumenie textu In Ako rozvíjať porozumenie textu i žiaka. Žilina: Enigma, 2008, str. 51-93.
· Hauser, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
· Chaloupka, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995.
· Komárek, Karel. 2011. Čeština klasiků – jazyk cizí? Problém jazykové srozumitelnosti české literatury 19. století. Český jazyk a literatura. 2010–2011, roč. 61, č. 5, s. 213–217.
· Kucharská, Anna; Špačková, Klára a kol. Porozumění čtenému I., III Praha: UK, 2013
· Rysová, Květa; Marie Čechová. Čtení a kultura vyjadřování. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011.
· Svobodová, Jana. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: Ostravská univerzita, 2000.
· Švaříček, Roman; Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál 2007, 2014.
· Vondrušková, Alena. Jařmo, parkán, trdlice, aneb výkladový slovník historických pojmů, které upadají v zapomnění. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK