Slova zastarávající, zastaralá a historismy ve vyučování ČJL v nižších ročnících osmiletého gymnázia (případová studie)
Název práce v češtině: | Slova zastarávající, zastaralá a historismy ve vyučování ČJL v nižších ročnících osmiletého gymnázia (případová studie) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Obsolescent and obsolete words and historicisms in the teaching of CLL in lower grades of eight-year grammar school (case study) |
Klíčová slova: | slova zastarávající|zastaralá|historismy|jazykové vyučování|porozumění|analýza|kurikulární dokumenty|učebnice|dotazník |
Klíčová slova anglicky: | obsolescent words|obsolete words|historicisms|language teaching|understanding|analysis|system of curricular documents|textbooks|questionnaire |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.01.2019 |
Datum zadání: | 22.02.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 28.02.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2019 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je popsat postavení uvedeného sektoru slovní zásoby v kontextu výuky ČJL v nižších ročnících jednoho víceletého gymnázia, ve vztahu ke třem faktorům vyučování: (a) kurikulárním programovým dokumentům a užívaným učebním materiálům, (b) učitelům a (c) žákům. Dílčími cíli jsou zjištění: (a) jak je daný segment slovní zásoby v programových dokumentech a učebních materiálech zpracován a k jakým výchovně-vzdělávacím cílům jeho zpracování směřuje (data budou sbírána metodou pečlivého čtení); (b) jak práci s uvedeným segmentem slovní zásoby ve výuce reflektují učitelé ČJL (data budou sbírána formou polostrukturovaného interview, kombinovaného, pokud to bude možné, s přímým pozorováním, popř. analýzou příprav učitele na hodinu), (c) jak rozumějí vybraným výrazům z uvedeného segmentu slovní zásoby žáci, jak se stupeň porozumění jednotlivým výrazům mění s jejich věkem, jak rozumějí textům, které dané výrazy obsahují, jaké mají metajazykové znalosti o daném segmentu slovní zásoby apod. (data budou sbírána testováním a výběrovými následnými rozhovory). Postup práce: Studium relevantní odborné literatury Sběr dat Jejich analýza Interpretace výsledků |
Seznam odborné literatury |
· Altmann, Gerry T. M. Výstup na babylonskou věž: otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triáda, 2005. · Altmanová, Jitka a kol. 2011. Čtenářská gramotnost ve výuce : metodická příručka. Praha : Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011. · Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. · Gavora, Peter. Ako viest žiakov k porozumenie textu In Ako rozvíjať porozumenie textu i žiaka. Žilina: Enigma, 2008, str. 51-93. · Hauser, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. · Chaloupka, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. · Komárek, Karel. 2011. Čeština klasiků – jazyk cizí? Problém jazykové srozumitelnosti české literatury 19. století. Český jazyk a literatura. 2010–2011, roč. 61, č. 5, s. 213–217. · Kucharská, Anna; Špačková, Klára a kol. Porozumění čtenému I., III Praha: UK, 2013 · Rysová, Květa; Marie Čechová. Čtení a kultura vyjadřování. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011. · Svobodová, Jana. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: Ostravská univerzita, 2000. · Švaříček, Roman; Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál 2007, 2014. · Vondrušková, Alena. Jařmo, parkán, trdlice, aneb výkladový slovník historických pojmů, které upadají v zapomnění. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. |