Motiv skryté tváře v malířství
Název práce v češtině: | Motiv skryté tváře v malířství |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Theme of a hidden face in painting |
Klíčová slova: | Antropomorfní krajina|Guiseppe Arcimboldo|anamorfóza|manýrismus|antropomorfismus|Europa regina|Matthias Merian|Leonardo da Vinci|Francois Niceron |
Klíčová slova anglicky: | Antropomorphic landscape|Guiseppe Arcimboldo|anamorphoses|antropomorphism|manierism|Europa regina|Matthias Merian|Leonardo da Vinci|Francois Niceron |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav pro dějiny umění (21-UDU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Lubomír Konečný |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 24.01.2019 |
Datum zadání: | 24.01.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 31.01.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2020 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Martin Mádl, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se bude zabývat fenoménem antropomorfních prvků v malířství, které se například objevují v dílech Andrea Mantegny a to v mracích modelovaných do podoby lidského obličeje nebo postavy, či v obrazech zobrazujících antropomorfní krajinu, komponovanou do podoby tváře. Práce se pokusí o kategorizaci různých projevů tohoto fenoménu, které budou ilustrovány konkrétními příklady, a o jejich interpretaci. The bachelor thesis is focused on the phenomenon of anthropomorphic elements in painting, which appear for example in Andrea Mategna works, in his paintings of clouds with shapes of human face or figure, or in paintings of anthropomorphic landscape, which looks like a face. The thesis will attempt to categorise different displays of this phenomenon and its interpretation, which will be illustrated by concrete examples. |
Seznam odborné literatury |
Albert Kutal: Andrea Mantegna. Praha 1958 Ernst Gombrich: Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha 1960 Pavel Preis: Guiseppe Arcimboldo. Praha 1967 Andreas Hauser: Andrea Mantegnas „Wolkenreiter“: Manifestationen von kunstloser Natur oder Ursprung von vexierbildhafter Kunst? In: Gerhart von Graevenitz, Stefan Rieger, Felix Thürlemann (eds.), Die Unvermeidlichkeit der Bilder, Tübingen, 2001 Michel Weemans: Herri met de Bles’s sleeping peddler: an exegetical and anthropomorphic landscape, The Art Bulletin, Vol. 88, Iss. 3, pp. 459–481. Walter Melion, Bret Rothstein, Michel Weemans (eds.), The Anthropomorphic Lens: Anthropomorphism, Microcosmism and Analogy in Early Modern Thought and Visual Arts, Leiden: Brill, 2015. Justus Lange, Julia Carrasco: Kunst und Illusion. das Spiel mit dem Betrachter, Petersberg 2016 Jean-Hubert Martin: Une image peut en cacher une autre: Arcimboldo, Dali, Raetz: Galeries Nationales. Grand Palais 2009 Joscelyn Godwin: Athanasius Kircher: Renaissance man and the quest for lost knowledge. London 1979 Camille Fiore: Athanasius Kircher (1602-1680) and Landscape between Antiquity, Science and Art in the Seventeenth Century. Czech & Slovak Journal of Humanities. 2016, Issue 3, p79-95. 17p. Jaroslav Anděl: Očima Arcimboldovýma. Praha 1997 Martin Kemp: Leonardo. Život a práce světově proslulého génia Leonarda da Vinci, Praha 2009. Václav Hollar: výstava k 400. výročí narození českého kreslíře a rytce doby baroka. Západočeské muzeum v Plzni 2007 Leonardo da Vinci: Úvahy o malířství. Praha 1994 |