Profesní identita a motivace mužů-učitelů v kontextu feminizace učitelské profese
Název práce v češtině: | Profesní identita a motivace mužů-učitelů v kontextu feminizace učitelské profese |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Male teachers' professional identity and motivation in the context of feminisation of the teaching profession |
Klíčová slova: | Povolání učitele|profesní identita|profesní motivace|předškolní vzdělávání|feminizace učitelského povolání|gender|muži-učitelé|kvalitativní výzkum|interpretativní fenomenologická analýza (IPA) |
Klíčová slova anglicky: | Teaching profession|professional identity|professional motivation|pre-primary Education|feminization of teaching profession|gender|male teachers|qualitative research Interpretative Phenomenologic |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 14.01.2019 |
Datum zadání: | 14.01.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.05.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2020 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
Tato bakalářská práce se zabývá profesní identitou a motivací mužů-učitelů v kontextu feminizace učitelského povolání, specificky v rámci předškolního vzdělávání. Hlavním cílem práce je prozkoumat problematiku působení mužů-učitelů v předškolním vzdělávání ve vztahu k českému vzdělávacímu prostředí, a to z perspektivy mužů samotných. Teoretická část práce pojednává o učitelské profesi, genderu, a především o stěžejních pojmech empirické části práce, kterými jsou profesní identita a motivace ve vztahu k učitelské profesi. Empirická část práce se zakládá na kvalitativním výzkumu, jehož cílem je zjistit, jak muži vnímají sami sebe v profesi učitele v mateřské škole a jaká je jejich motivace k výkonu povolání. |
Seznam odborné literatury |
Allport, G. W. (2004). O povaze předsudků. Praha: Prostor Amick, B., Tarlov, S., & Levine, A. R. (1995). Society and health. New York: Oxford University Press. Armstrong, M. (2007). Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy (10. vydání). Praha: Grada. Atkinson, R. L. (2003). Psychologie. Praha: Portál. Bedrnová, E., Nový, I., & Jarošová, E. (2012). Manažerská psychologie a sociologie. Praha: Management Press. Blatný, M. (2010). Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada. Castells, M. (2010). The power of identity. Oxford. Wiley-Blackwell. Costin, F., & Draguns, J. G. (1989). Abnormal psychology: Patterns, issues, interventions. New York: John Wiley & Sons. Giddens, A. (2013). Sociologie. Praha: Argo. Gillernová, I., & Krejčová, L. (2012). Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada. Gillernová, I., Kebza, V., & Rymeš, M. (2011). Psychologické aspekty změn v české společnosti: člověk na přelomu tisíciletí. Praha: Grada. Gulová, L., & Šíp, R. (Eds.). (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada. Hašková, H., Saxonberg, S., & Mudrák, J. (2012). Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha: Slon a Sociologický ústav AV ČR. Havlík, R., & Koťa, J. (2007). Sociologie výchovy a školy (2. vydání). Praha: Portál. Oakley, A. (2000). Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál. Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada. Pavlík, P., & Smetáčková, I. (2006). Analýza odměňování žen a mužů ve školství: jak vzniká odlišnost v platech učitelek a učitelů?. Praha: Otevřená společnost. Phares, J. E. (1997). Introduction to personality (4. ed.). Lebanon, Indiana: Pearson. Průcha, J. (Ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. Zábrodská, K. (2009). Variance na gender. Poststrukturalismus, diskurzivní analýza a genderová identita. Praha: Academia. |