Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kritika současného kurikula z pohledu K.P. Liessmanna
Název práce v češtině: Kritika současného kurikula z pohledu K.P. Liessmanna
Název v anglickém jazyce: Criticism of contemporary curriculum from the perspective of K. P. Liessmann
Klíčová slova: Liessmann|reforma|kurikulum|vzdělání|vzdělanost|PISA|sekularizace
Klíčová slova anglicky: Liessmann|reform|curriculum|education|PISA|secularization
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 14.01.2019
Datum zadání: 14.01.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 23.08.2022
Datum a čas obhajoby: 07.09.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.08.2022
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce je zachytit a interpretovat hlavní myšlenky K. P. Liessmanna vztahující se ke kritice soudobých tendencí ve vzdělávání. Tematizovány budou především problémy teorie kurikula (cíle a obsah vzdělávání), zejména v českém prostředí. Dále se diplomová práce pokusí reflektovat ohlas a kritiku Liessmannových myšlenek u některých českých autorů.
Seznam odborné literatury
SEZNAM LITERATURY:
DVOŘÁK, Dominik. Od osnov ke standardům: proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012, 134 s. ISBN 978-80-7290-601-7.
DVOŘÁK, Dominik, Jakub HOLEC a Michaela DVOŘÁKOVÁ. Kurikulum školního vzdělávání: zahraniční reformy v 21. století. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018, 181 s. ISBN 978-80-7603-017-6.
GAVORA, P., ŠRAJEROVÁ, H. 2009. Porozumenie textu zisťované cloze-testom vo vzťahu k niektorým charakteristikám žiakov. Slovo o slove, roč. 15, 2009, s. 199-207. ISBN 978-80-8068-972-8.
HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, Lenka a Jan SLAVÍK. Modelování kurikula. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2020, 193 s. ISBN 978-80-261-0903-7.
HEJNA, Dalibor. Kapitoly z dějin filosofie I. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013, 218 s. Kombinovaná studia pro učitele. ISBN 978-80-7372-994-3.
CHLOUBOVÁ, Samuela. Sociálně-psychologické kontexty domácího vzdělávání a jeho proměny v průběhu pandemie očima hlavních aktérů - domácích vzdělavatelů. Brno, 2021. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D.
JANÍK, Tomáš. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 434 s. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 1. ISBN 978-80-210-6349-5.
JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK, Petr KNECHT a Jiří NĚMEC. Proměny kurikula současné české školy: vize a realita. Orbis scholae. 2010, roč. 4, č. 3, s. 9-36. ISSN 1802-4637.
JANÍK, Tomáš, Petr KNECHT, Milan KUBIATKO, Tomáš PAVLAS, Jan SLAVÍK, David SOLNIČKA a Petr VLČEK. Kvalita školy a kurikula: od expertního šetření ke standardu kvality. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011. 112 s. Výzkumná zpráva 5. ISBN 978-80-86856-80-3.
JANÍK, Tomáš a Vlastimil ŠVEC. K perspektivám školního vzdělávání. Brno: Paido, 2009, 278 s., [4] l. obr. příl. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 16. ISBN 978-80-7315-193-5.
KELLER, Jan. Tři sociální světy: sociální struktura postindustriální společnosti. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2011. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-044-5.
LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008, 125 s. XXI. století, sv. 4. ISBN 978-80-200-1677-5.
LIESSMANN, Konrad Paul. Filosofie zakázaného vědění: Friedrich Nietzsche a černé stránky myšlení. Praha: Academia, 2013, 313 s. XXI. století, sv. 20. ISBN 978-80-200-2188-5.
LIESSMANN, Konrad Paul. Hodina duchů: praxe nevzdělanosti : polemický spis. Přeložil Milan VÁŇA. Praha: Academia, 2015, 133 s. XXI. století, sv. 38. ISBN 978-80-200-2530-2.
LIESSMANN, Konrad Paul. Vzdělání jako provokace. Praha: Academia, 2018, 148s. ISBN 978-80-200-2875-4.
MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 169 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-175-1.
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Vyučování, učení a kvalita vzdělání pro 21. století. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2013, 136 s. ISBN978-80-7452-034-1.
ONDREJKOVIČ, Peter. Vzdelávanie ako riešenie vzťahu porozumenia, vysvetlenia a interpretácie. Pedagogická orientace. 2015, 25(4), 613-621. ISSN 1211-4669.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 271 s. ISBN 978-80-7367-567-7.
RÝDL, Karel. Inovace školských systémů. Praha: ISV, 2003, 281 s. Pedagogika. ISBN 80-86642-17-8.
SKALKOVÁ, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004, 158 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-060-3.
STROUHAL, Martin, ed. Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3465-4.
ŠIMA, Karel a Petr PABIAN. Ztracený Humboldtův ráj: ideologie jednoty výzkumu a výuky ve vysokém školství. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013, 172 s. Studie, sv. 97. ISBN 978-80-7419-156-5.
ŠÍP, Radim. Liessmannova nostalgie: Terciární vzdělávání v pozdně moderní době. Praha: Sociologický časopis, Sociologický ústav AV ČR, 2011. ISSN 0038-0288.
ŠÍP, Radim. Dewey a “český Dewey“, pedagogika a ideologie. Pedagogika, Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2016, roč. 66, č. 2, s. 134-153. ISSN 0031-3815.
ŠÍP, Radim. Pedagogika a práce s mýty v době teroru. e-Pedagogium, 2016b, vol. 16, iss. 1, p. 102-118.
TUPÝ, Jan. Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice: historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989-2017. 2., doplněné a upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 230 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 46. ISBN 978-80-210-8997-6.
TROJAN, Václav. 55 úvah o českém školství, aneb, Mým kapitánům. Ilustroval Jan HRUBÝ. Praha: Wolters Kluwer, 2018, 151 s. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-145-5.
VICHERKOVÁ, Dana. Úroveň čtenářských strategií patnáctiletých žáků na konci období základního vzdělávání. Olomouc, 2017. disertační práce (Ph. D.). UNIVERZITA PALACKÉHO v OLOMOUCI. Pedagogická fakulta
WALTEROVÁ, Eliška. Kurikulum: proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 185 s. ISBN 80-210-0846-6.
ZDROJEONLINE:
Boloňský proces. : MŠMT [online]. [cit. 2022-08-01]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke-skolstvi/bolonsky-proces-2
Filozof: Nemusíme každý den znovu vynalézat kolo. Deník.cz [online]. [cit. 2022-07-04]. Dostupné z: https://www.denik.cz/z_domova/rakousky-filozof-paul-liessmann-20101015.html
Formy studia. Unicorn University [online]. [cit. 2022-07-04]. Dostupné z: https://unicornuniversity.net/cs/study-forms#online
HAUSER, Michael. Buď nonkonformní, vzdělávej se!. Deník Referendum [online]. [cit. 2022-08-03]. Dostupné z: https://denikreferendum.cz/clanek/10204-budnonkonformni-vzdelavej-seillich
HAUSER, Michael. JAK OBNOVIT SVOBODU VYSOKÝCH ŠKOL?: k otázce úsilí o nezávislost. A2 [online]. 2012 [cit. 2022-08-01]. Dostupné z: https://www.advojka.cz/archiv/2012/5/jak-obnovit-svobodu-vysokych-skol
HAUSER, Michael. Teorie sociální funkce bezúčelnosti. První nástin (Wilhelm von Humboldt). PAIDEIA: PHILOSOPHICAL E-JOURNAL OF CHARLES UNIVERSITY [online]. 2012b, 9(3-4), 1-8 [cit. 2022-08-03]. ISSN 1214-8725. Dostupné z: https://ojs.cuni.cz/paideia/article/view/1761/1339
HLAVÁČEK, Petr. Liessmann usvědčuje Evropu z nevzdělanosti. IForum [online]. 08.03.2010 [cit. 2022-07-14]. Dostupné z: https://iforum.cuni.cz/IFORUM-8780.html
Instrumentalism of John Dewey. Encyclopedia Britannica [online]. [cit. 2022-06-15]. Dostupné z: https://www.britannica.com/biography/John-Dewey/Instrumentalism#ref133788
JANÍK, Tomáš. O praxi nevzdělanosti s K. P. Liessmannem [online]. 2015 [cit. 2022-08-01]. Dostupné z: http://www.ucitelske-listy.cz/2015/10/tomas-janik-o-praxi-nevzdelanosti-s-k-p.html
Knowledge matters. In England, we moved away from competency-based curricula, says the author of Seven Myths About Education. Edukační laboratoř [online]. 2022 [cit. 2022-06-14]. Dostupné z: https://www.edukacnilaborator.cz/novinky/knowledge-matters-in-england-we-moved-away-from-competency-based-curricula-says-the-author-of-seven-myths-about-education
Konrad Paul Liessmann: “Kompetenzorientierung verhindert die Kompetenzentwicklung.“ Profil [online]. [cit. 2022-07-27]. Dostupné z:https://www.profil.at/portfolio/aufstieg/liessmann-6175594
LOJDOVÁ, Kateřina. Rozhovor s Tomášem Janíkem o (ne)potřebnosti reforem ve vzdělávání. In: Komenský: odborný časopis pro učitele základní školy [online]. 2019 [cit. 2022-08-03]. Dostupné z: https://www.ped.muni.cz/komensky/clanky/rozhovor-s-tomasem-janikem-o-nepotrebnosti-reforem-ve-vzdelavani
MÄRZOVÁ, Hana. Recenze: Konrad Paul Liessmann: Hodina duchů: praxe nevzdělanosti: polemický spis. Sociologický časopis / Czech SociologicalReview. 2016, 52(5), s. 778-782. Dostupné z: https://sreview.soc.cas.cz/pdfs/csr/2016/05/18.pdf
MŠMT. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha [online]. Praha: Tauris, 2001 [cit. 2022-08-02]. ISBN 80-211-0372-8. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/35405_1_1/
OECD. Česká školní inspekce [online]. [cit. 2019-10-11]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-spoluprace/OECD/OECD-uvod
STRASSER, Johano. Was Bildung heute sein sollte. Frankfurter Hefte [online]. [cit. 2022-07-28]. Dostupné z: https://www.frankfurter-hefte.de/artikel/was-bildung-heute-sein-sollte-2775/
STUPKA, Václav. Malthuziánství. In: Sociologická encyklopedie [online]. Sociologický ústav AV ČR [cit. 2022-07-01]. Dostupné z: https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Malthuzi%C3%A1nstv%C3%AD
ŠÍP, Radim. Pedagogika a paradigmatický obrat v metodologii a teorii. Pedagogická orientace [online]. 2015, 25(5), 671–699 [cit. 2022-08-02]. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/4381/pdf3
ŠTĚCH, Stanislav. Boloňský proces: Nutný proces adaptace nebo trojský kůň neoliberálních změn vysokoškolského vzdělání?. Aula [online]. 2011, 19(1), 25-30 [cit. 2022-07-19]. Dostupné z: http://stanislavstech.cz/wp-content/uploads/2015/02/2011-1-Diskuse-Stech.pdf
ZEMAN, Václav, ed. Reforma školství v České republice. Praha: Člověk v tísni (společnost), 2006. [online]. [cit. 2022-07-25] Dostupné z: https://www.clovekvtisni.cz/media/publications/1061/file/018-reforma-kolstv-v-esk-republice.pdf
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK