Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Missa super Da syceram merentibus ve vícehlasém graduálu literátského bratrstva u kostela sv. Michala na Novém Městě pražském.
Název práce v češtině: Missa super Da syceram merentibus ve vícehlasém graduálu literátského bratrstva u kostela sv. Michala na Novém Městě pražském.
Název v anglickém jazyce: Missa super Da syceram merentibus in the Polyphonic Gradual of the Literati Brotherhood at St. Michael’s Church in the New Town of Prague.
Klíčová slova: polyfonní mešní ordinárium|parodická mše|hudební analýza|literátská bratrstva|hudební prameny
Klíčová slova anglicky: polyphonic mass ordinarium|parody mass|musical analysis|literati brotherhoods|musical sources
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jan Baťa, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.01.2019
Datum zadání: 08.01.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.01.2019
Datum a čas obhajoby: 03.09.2019 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 03.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Lenka Hlávková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je kritická edice a stylový rozbor anonymního pětihlasého ordinária, jehož předlohou se stala duchovní kontrafaktura Josquinova chansonu Je ne me puis tenir s textem Da syceram merentibus. Mše je součástí Officia de Sancta Trinitate, jenž bylo zapsáno roku 1573 v jediném dochovaném kompletu hlasových knih pocházejících z kostela sv. Michala v Opatovicích na Novém Městě pražském (CZ-Pu, XI B 1a-d; CZ-Ps, DA II 3). Textová část práce se zaměří rozbor kompoziční techniky ordinária a pokusí se osvětlit okolnosti vzniku a zápisu skladby ve světle svědectví dobových hudebních i nehudebních pramenů. V neposlední řadě pak budou prověřeny možné konkordance v dalších dochovaných rukopisech.
Seznam odborné literatury
ATLAS, Allan W. Renaissance Music: music in Western Europe, 1400-1600. New York: Norton, 1998, xxi, 729 s. ISBN 0-393-97169-4.
ČERNÝ, Jaromír. Hudba české renesance: výběr polyfonních skladeb 16. stol. z rukopisů St. knihovny ČSR (XI B a, b, c, d) a Památníku nár. písemnictví (DA. II. 3). Praha: SNTL, 1983. lv, 67 s. Varia de musica; 3.
ČERNÝ, Jaromír. Soupis hudebních rukopisů muzea v Hradci Králové. Praha: FFUK, 1966, 240 s. Miscellanea musicologica; 19.
EVERIST, Marc, ed. Models of Musical Analysis. Music before 1600. Oxford: Basil Blackwell Ltd., 1992, xii, 240 s. ISBN 0-631-15676-3.
HORYNA, Martin. Česká reformace a hudba. Studie o bohoslužebném zpěvu českých církví v období 1420–1620. Hudební věda. 2011, roč. 43, s. 5-40.
HORYNA, Martin, ed. Officium in Nativitate Domini: graduale ecclesiae Sancti Michaelis Opatoviensis Neo-Pragae, pars 18. Praha: Národní knihovna ČR, 2009. 1 partitura (xxx, 88 s.). Fontes musicae; 2. ISBN 978-80-7050-574-8.
HORYNA, Martin. Vícehlasá hudba v Čechách v 15. a 16. století a její interpreti. Hudební věda. 2006, roč. 43, s. 117-134.
KOUBA, Jan. Od husitství do Bílé hory (1420–1620). In: ČERNÝ, Jaromír et al. Hudba v českých dějinách od středověku do nové doby. 2. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1989, s. 85-146. ISBN 80-7058-163-8.
LEUCHTMANN, Horst, ed. a MAUSER, Siegfried, ed. Messe und Motette. Laaber: Laaber-Verlag, 1998. 400 s. Handbuch der musikalischen Gattungen; Bd. 9. ISBN 3-89007-132-5.
MACEY, Patrick, ed. Josquin Des Prés. Secular works for five voices. Utrecht: Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis, 2017. New Josquin Edition, 29. ISBN 978-90-6375-143-2.
NOBLITT, Thomas A. A Polyphonic Gradual for the Literary Brotherhood at the Church of St. Michael in Opatovice, Prague. In STAEHELIN, Martin, ed. Gestalt und Enstehung musikalischer Quellen im 15. und 16. Jahrhundert. Wiesbaden Harrassowitz, 1998, s. 213-223. ISBN 3-447-04118-8.
OWENS, Jessie Ann. Composers at work: the craft of musical composition 1450 - 1600. New York: Oxford University Press, 1997, xxi, 345 s. ISBN 0-19-512904-0.
PERKINS, Leeman. Music in the Age of the Renaissance. New York: W. W. Norton and Company, 1999, xviii,1147 s. ISBN 0-393-04608-7.
PLOCEK, Václav, ed. Catalogus codicum notis musicis instructorum qui in Bibliotheca publica rei publicae Bohemicae socialisticae in Bibliotheca universitatis Pragensis servantur. 2 sv. Praga: Academia, 1973.
SCHELLERT, Peter a SCHELLERT, Verena. Die Messe in der Musik: Komponisten, Werke, Literatur : eine Lexikon. Arlesheim: Peter und Verena Schellert, 1999, 3 sv. ISBN 3-9803649-2-5.
SNÍŽKOVÁ, Jitka. Die kalixtinische Messe gegen Ende des 16. Jahrhunderts. In Colloquium Musica bohemica et europaea, Brno 1972, s. 89-97.
TROLDA, Emilián. Kapitoly o české mensurální hudbě. Cyril. 1933, roč. 59, s. 4-7, 27-31, 52-56, 74-78.
TRUHLÁŘ, Antonín, ed. et al. Rukověť humanistického básnictví v Čechách a na Moravě = Enchiridion renatae poesis Latinae in Bohemia et Moravia cultae. Praha: Academia, 1966-2011. 6 sv. ISBN 978-80-200-1986-8.
WAGNER, Peter. Geschichte der Messe. Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1913, viii, 548 s.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK