Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Hudební etnografie pražské katolické scholy
Název práce v češtině: Hudební etnografie pražské katolické scholy
Název v anglickém jazyce: Music ethnography of Prague catholic choir
Klíčová slova: etnomuzikologie|schola|liturgie|katolická církev|inkluzivnost|funkce hudby
Klíčová slova anglicky: ethnomusicology|choir|liturgy|catholic church|inclusivity|music function
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Vedoucí / školitel: Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.01.2019
Datum zadání: 07.01.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.01.2019
Datum a čas obhajoby: 03.09.2019 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:28.06.2019
Datum proběhlé obhajoby: 03.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Mgr. Marian Šidlo Friedl, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Ve své práci hudebně etnografickou metodou popíši fungování pražské katolické scholy Rytmig působící u kostela sv. Ignáce na Karlově náměstí a zaměřené na současnou křesťanskou populární hudbu. Prostřednictvím etnomuzikologického výzkumu, tedy z pozice aktivního participanta se pokusím porozumět smyslu této hudební aktivity z perspektivy aktérů a naznačit možnosti její kulturní interpretace. Vedle zúčastněných a nezúčastněných pozorování budu další data získávat formou rozhovorů se členy scholy a doplňkově i s dalšími účastníky bohoslužby, kteří se během liturgie stávají nedílnou součástí performancí. Zaměřím se na repertoár a jeho vnímání aktéry samými, obcí věřících, ale i duchovní správou ve vztahu k oficiálním církevním stanovám a zvyklostem týkajících se katolické liturgické hudby. Dále se budu ptát na nároky a kritéria nácviku hudby, v čem členové scholy vidí cíl a účel svého nácviku, jaká je funkce hudebních performancí v daném prostředí, a také jaký je vztah jednotlivých členů mezi sebou a k danému typu performance a jaké je vnímání celkového smyslu společného hudebního setkávání.
Seznam odborné literatury
KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010.
KRÜGER, Simone. Ethnography in the Performing Arts. A Student Guide [online]. heacademy.ac.uk. Liverpool: Palatine, 2008. Dostupný z www:https://www.heacademy.ac.uk/system/files/ethnography-in-the-performing-arts-a-student-guide.pdf.
NEDĚLKA, Michal. Mše v soudobé české hudbě. Praha: Karolinum, 2005.
NEKOLA, Anna, WAGNER, Tom. Congregational music-making and community in a mediated age. New York: Routledge, 2015.
NETTL, Bruno. The Study of Ethnomusicology: Thirty-one Issues and Concepts, Champaign:University of Illinois Press, 2015.
SEIDLOVÁ, Veronika. Kdo zpívá židovsky aneb Hlas jako prostředek performance židovských identit v pražských synagogách a modlitebnách. Diplomová práce, Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, Praha, 2009.
SHELEMAY KAUFMAN, Kay. Musical Comunities: Rethinking the Collective in Music. Journal of the American Musicological Society. 2011, Vol. 64, No. 2. S. 349-390.
TURINO, Thomas. Music as social life. Chicago: University of Chicago Press, 2008.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK